Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling enligt månfaser?  (läst 2697 gånger)

Eulalia

• Gäst
Odling enligt månfaser?
« skrivet: 27 mar-07 kl 00:55 »
Pratade med min morsa om förgroning häromkvällen, och hon försökte minnas hur hennes far gjorde.
Morfar var bonde i Sydamerika, odlade främst ris på stora arealer för familjens försörjning, och var som de flesta bönder självförsörjande på kött o grönt ..han hade nåt system där själva förgroningen gjordes i en viss månfas, och omskolning/utplantering i en annan.
Hon kunde inte riktigt minnas vilken måne det var i.

Är det något ni tar i beaktande, när ni odlar?

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Odling enligt månfaser?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 08:30 »
Köp Maria Thuns såkalender, där finns alla svar. :D
Finns att köpa genom Biodynamiska föreningen i Järna.
biodynamiskaforeningen@swipnet.se
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 09:50 »
tackar  :)

Gryning

• Mirandas have
« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 10:56 »
Nej jag bryr mig inte om månfaserna.
Är jordmån och temperatur rätt så inte väntar jag flera veckor för att månen ska vara i rätt fas också. Vem vet om det regnar den veckan.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 12:50 »
Hej
Det finns olika traditionella föreställningar och forskningsresultat om månfasernas inverkan på sådden. Det vanligaste är att rekommendera sådd före fullmåne. Hur långt före tror jag varierar, men i varje fall mellan nymåne och fullmåne.
Såkalendern säger inte så mycket om månfaserna. Maria Thun är mest inriktad på vilken stjärnbild månen avtecknar sig mot. På grundval främst av detta men även andra planeters position delar hon in tillvaron i fyra sorters dagar: rot-, blad-, blom- och fruktdagar, lämpliga för skötsel av olika sorters växter och även andra aktiviteter.
Du kan även läsa mer här:
http://www.considera.org/pbtsplanttime.html

Ang månfaserna: klicka på "(more on the synodic cycle.....)"

Anders

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser