Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp eller höna?  (läst 2534 gånger)

Adine

• Finland
Tupp eller höna?
« skrivet: 13 nov-11 kl 08:55 »
Jag har en 16 veckors blandrastupp? som inte börjat gala eller ens bete sig tuppigt. Nu börjar jag fundera på om jag tagit så fel att det egentligen är en höna. Äggen köpte jag av en bekant pga äggens fina färg och lade under mina egna hönor och jag har aldrig sett föräldrarna. Hon ägaren har tidigare inte någon helvit tupp heller men han ser ju så väldigt tuppig ut!

Vad tror ni? Systrarna, som iofs inte behöver vara helsystrar har inte kammar och de är inte heller vita.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Tupp eller höna?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-11 kl 09:21 »
Det är en tupp.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 13 nov-11 kl 09:22 »
Det beror på vad det är för raser bakom  ;) Jag kan inte se om det börjar bli sadelbehäng på den då bilden är för liten. Ät det tex värphybrider eller Leghorn bakom kan det mycket väl vara en höna då de får stora kammar relativt tidigt. Är det raser med mindre kam så är det förmodligen en tupp.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 13 nov-11 kl 09:29 »
Jag tycker ansiktet ser "manligt" ut (rätt grovt/stort och området runt ögon och näbb säger tupp i min skalle). ;D Samt tycker jag mig se tuppfjädrar på övre delen av vingarna (lite gultonade). Även lite vid sadeln, fjädrarna uppe på huvudet över ögonen ser tuppiga ut med.

Jag förstorade bilden lite. ;D

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 13 nov-11 kl 09:34 »
Letade först efter en bild på en helvit senutvecklad tupp jag hade (såg exakt likadan ut som denna vita) men hittade inte bilden ... Däremot hittade jag en bild på en svart tupp hos Emil som har lite liknande fjäderutveckling och är äldre än denna vita pippi. Fast denna svarting har Sebright i sig (där tupparna har hönsbefjädring) så det är väll anledningen till att han ej har så utvecklade sadelfjädrar m.m. ::)

Här är på ett par vitingar också där den lilla saken till vänster om den stora vita också inte har så tydliga sadelfjädrar men är en tupp.
« Senast ändrad: 13 nov-11 kl 09:36 av Linkoso »

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #5 skrivet: 13 nov-11 kl 09:37 »
jag skulle nog säga att det är en tupp !! :-\
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Adine

• Finland
« Svar #6 skrivet: 13 nov-11 kl 09:49 »
Tack för alla svar! Jag har en tjej som kommer hit och är intresserad av honom till sina hönor och jag vill ju inte lura henne :-) Han är nog bara lite sen... Han är den absolut mysigaste tupp jag stött på, han vill så gärna umgås helst hela tiden!

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 nov-11 kl 10:03 »
Jag har en exakt likadan (nästan) Min ''lilla'' Fluffen.. I han är det Lohmann, brahma o iaf 1-2 okända raser :) Han har heller inte börjat gala, som sina syskon, men han är mycket större än dem.. Så jag säger också tupp på han.. Kanske kan lägga ut en bild på han, om jag får någon br på den lilla fegisen  :-*

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 nov-11 kl 12:37 »
Så nu har jag fotat lite.. Inte jättebra bilder, för hn är så sprallig, man får inte tag i han.. Men Lite bra bilder blev det nog..

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser