Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårulls isolering  (läst 5351 gånger)

emil.a

• Småland
fårulls isolering
« skrivet: 18 nov-11 kl 16:41 »
Hej Hej 

jag har tänkt att testa isolera en liten stuga med fårull i väggarna.
jag har blivit skrämd av många historier om mal som tydligen kan bryta sej in.

ger de sej på nått mer än ullen ?
kan man hålla dem ute om man bygger tätt ?
kan man slänga in nått förutom BOR Borax för att hålla dem ut ? (har hört talas om malört och pengsört- och isåfall hur blir mögelrisken om man placerar dem i väggarna ?)

säg gärna vad ni tror eller har hört om ämnet :)

Tackskaniha !
//Emil
fritt å fint <3

hustran

SV: fårulls isolering
« Svar #1 skrivet: 18 nov-11 kl 16:49 »
För min del så låter det spännande. Vad jag förstår så måste den bästa ullen vara Texelull. Den är spänstig och bör då inte "falla ihop" efter ett tag. Skriv gärna och berätta hur det går. Mot möss bla. så duttar man visst på kalk,bränd.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 18 nov-11 kl 17:20 »
Vet om tre små hus på hjul som är isolerade med fårull och det verkar funka fint. De äldsta vagnarna har det varit lite mal i men inte så farligt om jag förstod dom rätt. De är fyra - fem år gamla. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 nov-11 kl 17:47 »
Engång när jag tänkte tanken att isolera med fårull och berättade om mina funderingar till en kompis så sa hon följande (som ska vara något gammalt talesätt): Ull blir till mull, men lin blir till finaste guld..

Vet inte om det ligger någon sanning bakom.

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #4 skrivet: 20 nov-11 kl 11:44 »
Vet om tre små hus på hjul som är isolerade med fårull och det verkar funka fint. De äldsta vagnarna har det varit lite mal i men inte så farligt om jag förstod dom rätt. De är fyra - fem år gamla. :)

Snickarn, jag skulle vilja veta mer om dessa vagnar och dess ullisolering. Kanske du kan svara på det, eller skicka mig vidare i rätt riktning. Är väggarna byggda på ett "normalt" sätt? Var får man tag i ull så att det räcker? Kan tänka mig att man måste till en fårbonde för att få tag i så stora mängder som man behöver. Vad kostar det att köpa ull i så stora mängder att det räcker till en liten vagn?

/Andreas

Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 20 nov-11 kl 11:58 »
Fårullen kostar oftast pengar för fårbonden att bli av med. Så om du kontaktar en fårbonde så kan du troligen få ullen nästan gratis, du borde bara få betala en peng för att packa och hantera ullen.

Däremot gäller det ju att ha framförhållning, fåren klipps ju vid specifika datum, och därefter slängs ullen omedelbart. Så du måste ju be om att de sparar ullen i god tid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #6 skrivet: 20 nov-11 kl 12:11 »
Fårullen kostar oftast pengar för fårbonden att bli av med. Så om du kontaktar en fårbonde så kan du troligen få ullen nästan gratis, du borde bara få betala en peng för att packa och hantera ullen.

Däremot gäller det ju att ha framförhållning, fåren klipps ju vid specifika datum, och därefter slängs ullen omedelbart. Så du måste ju be om att de sparar ullen i god tid.

Tack för det :)
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 20 nov-11 kl 12:28 »
Prata med en fårklippare istället, så kanske du kan få ställa släpkärran och lasta ull medans han klipper nånstans 250 tackor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #8 skrivet: 20 nov-11 kl 12:29 »
Ta vinterullen eftersom den är i stort sett helt ren och fri från en massa skräp :)

Skrivit om de vagnarna här: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/06/08/hello-world/
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Vildstjärna

• Småland
    • Vildstjärna | Det naturliga livet
« Svar #9 skrivet: 20 nov-11 kl 17:05 »
Om man bygger en tätkonstruktion som malen inte kan ta sig igenom måste den ju finnas i ullen från början för att få fotfäste. Såvitt jag vet så dör malen vid längre tid av minusgrader, kanske är det därav som vinterull är bättre än ull klippt under någon annan årstid.

Det vara bara några tankar, vet inte om malen kan äta sig igenom trä? Annars borde det funka bra sålänge som man verkligen ser till att få det tätt, kan ju dock vara svårt om man skall dra elledningar eller annat genom väggen.

Men som sagt, jag vet egentligen inget om det här, men har själv funderat lite kring fårull som isolering då det verkar vara ett bra ekologiskt val och då helst obehandlat.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 20 nov-11 kl 18:16 »
Ta vinterullen eftersom den är i stort sett helt ren och fri från en massa skräp :)

Skrivit om de vagnarna här: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/06/08/hello-world/

Nja, vinterullen är ju oftast mest skräpig. Det är ju den man klipper efter att djuren fodrats över vintern och gått inne på halmbädd. Garanterat full med skräp. Sommarullen som man klipper på hösten är ju den man vill åt när man spinner och hantverkar. Just för att det är så lite skräp i den.

En annan sak. Borde det inte lukta ganska rejält om isoleringen ifall man inte tvättar den innan? Vet ju bara hur ullen jag har luktar och då har jag inte fyllt väggarna med den.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

emil.a

• Småland
« Svar #11 skrivet: 21 nov-11 kl 21:59 »
fint!
Tack för era tankar kring det.
ja får nog helt enkelt hoppas på det bästa, å använda skruv till inne-panelen..

hej hopp
//Emil
fritt å fint <3

MorAnna

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 02 dec-11 kl 13:56 »
Engång när jag tänkte tanken att isolera med fårull och berättade om mina funderingar till en kompis så sa hon följande (som ska vara något gammalt talesätt): Ull blir till mull, men lin blir till finaste guld..

Vet inte om det ligger någon sanning bakom.

Om man ska gå efter arkeologiska fynd - ullrester är det enda som finns bevarat sen vikingatiden. Linet har förmultnat lååååångt tidigare...! Vilket jag tycker känns logiskt eftersom lin är vegetabiliskt.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 13:58 »
Jag har också haft funderingar på ull som isolering - i första hand som isoleringsremsor mellan timmerstockar, men även istället för minerallull i "vanliga" väggar... Så det är intressant med erfarenheter!

Annalenahofling

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 apr-13 kl 13:08 »
Hej.
Detta låter intressant till dig som vill issolera mellan fönster och karmar med ull så skall jag berätta att ett bra beprövad sätt i stället för dagens tätningslister är skinn remsor med ull. Nör man garvar så tar man nu allid bort ytersta remsan den använde man förr till tätning av fönster och draghål.

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #15 skrivet: 29 apr-13 kl 13:42 »
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

EkoLady

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 24 aug-13 kl 23:25 »
Det finns ett engelskt företag som tillverkar isolering av fårull: Thermafleece.
Det heter Second Nature. Det står i boken "Bilding with cob": "Thermafleece is proofed against insects and pests by being treated with a naturally derived biologocal control agent. Raw sheep´s wool can be treated with borax powder to achieve the same end".

Dela detta:

* Inloggade just nu

180 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser