Så var det..
Rörkrökaren hade satt min i läge "Fördelning", d.v.s. att den styrde tankvattnet mer eller mindre MOT returen... När allt tankvatten styrdes mot returen (d.v.s. shuntens dåvarande minimumläge) så ströps utvattnet helt och pumpen fick jobba mot ingenting, d.v.s började suga in luft. Det förklarar också varför det började "svirvla" så in i helvete om jag vred shuntventilen mellan max-min.. Ju mer jag ströp av vattentillförseln för pumpen ju mer sög den in luft då den inte hade tillräckligt med vatten, alltså sög mot en "stum" vattenledning.
I och med detta borde jag ha fått svar på två saker.. Varför det blev så in i helvete varmt inomhus vad jag än gjorde och dels varför det var så förbannat med luft i systemet hela tiden.
Tackar för idébollandet!!
En annan sak jag insett i och med att man satt sig in i shuntens underbara värld är att det är helt värdelöst att inte ha shuntautomatik.. Den fördelar ju bara tankvattenmängden procentuellt utan hänsyn till hur varmt vattnet är i tanken..

Det hade jag inte pejl på tidigare. Det gör ju att det blir förbannat mkt varmare inomhus direkt efter en eldning än vad det blir om tanktempen sjunkit ned mot 50 grader. Det kommer ju bli ett jävla springande ut och in i pannrummet beroende på väderlek, tanktemperatur o.s.v...