Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intrimmning av vattenburen värme?  (läst 16949 gånger)

Halte

• Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #40 skrivet: 26 nov-11 kl 00:02 »
Den står ju givetvis i "fördelningsläge".. Tro faan att det blir dålig cirkulation också då! Då stryper man ju vattentillförseln mer och mer genom att man skickar ut vatten i motsatt riktning MOT returen.

Halte

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 26 nov-11 kl 00:51 »
Så var det..
Rörkrökaren hade satt min i läge "Fördelning", d.v.s. att den styrde tankvattnet mer eller mindre MOT returen... När allt tankvatten styrdes mot returen (d.v.s. shuntens dåvarande minimumläge) så ströps utvattnet helt och pumpen fick jobba mot ingenting, d.v.s började suga in luft. Det förklarar också varför det började "svirvla" så in i helvete om jag vred shuntventilen mellan max-min.. Ju mer jag ströp av vattentillförseln för pumpen ju mer sög den in luft då den inte hade tillräckligt med vatten, alltså sög mot en "stum" vattenledning.

I och med detta borde jag ha fått svar på två saker..  Varför det blev så in i helvete varmt inomhus vad jag än gjorde och dels varför det var så förbannat med luft i systemet hela tiden.

Tackar för idébollandet!!

En annan sak jag insett i och med att man satt sig in i shuntens underbara värld är att det är helt värdelöst att inte ha shuntautomatik.. Den fördelar ju bara tankvattenmängden procentuellt utan hänsyn till hur varmt vattnet är i tanken.. :) Det hade jag inte pejl på tidigare. Det gör ju att det blir förbannat mkt varmare inomhus direkt efter en eldning än vad det blir om tanktempen sjunkit ned mot 50 grader. Det kommer ju bli ett jävla springande ut och in i pannrummet beroende på väderlek, tanktemperatur o.s.v...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #42 skrivet: 26 nov-11 kl 02:32 »
En annan sak jag insett i och med att man satt sig in i shuntens underbara värld är att det är helt värdelöst att inte ha shuntautomatik.. Den fördelar ju bara tankvattenmängden procentuellt utan hänsyn till hur varmt vattnet är i tanken.. :) Det hade jag inte pejl på tidigare. Det gör ju att det blir förbannat mkt varmare inomhus direkt efter en eldning än vad det blir om tanktempen sjunkit ned mot 50 grader. Det kommer ju bli ett jävla springande ut och in i pannrummet beroende på väderlek, tanktemperatur o.s.v...

Dessutom skickar du runt onödigt varmt vatten i ditt radiatorsystem som bara blir förluster. Speciellt du som har kulvert skulle tjäna på att införskaffa en shuntautomatik.
Jag rekommenderar någon av dessa http://www.laddomat.se/index.php?sida=produkter&undersida=thermomatic
Jag har den som heter CBJ och är mycket nöjd med den. EC Home verkar vara ett vettigare alternativ idag eftersom man kan komplettera den med utegivare om man föredrar det. Dessa kostar mellan 2 och 3000:- och du installerar dom helt själv.
« Senast ändrad: 26 nov-11 kl 02:37 av Heddan76 »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #43 skrivet: 26 nov-11 kl 10:28 »
Den klassiska 90 eller 180 graders förskjutningen på shunten, jag visste det.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #44 skrivet: 26 nov-11 kl 19:53 »
...En annan sak jag insett i och med att man satt sig in i shuntens underbara värld är att det är helt värdelöst att inte ha shuntautomatik...
Automatshunt eller termostater på elementen är mer elller mindre nödvändigt för att få dräglig inomhustemperatur. Automatshunt med inomhusgivare kan ersätta termostater, men bäst är termostater och automatshunt med utegivare. Vi kompletterade med automatshunt i somras och vi har kunnat sänka värmen inne 2 grader utan frysa mer bara genom att värmen är jämnare så den lär spara in sig snabbt. Det gick lätt att installera automatshunten själv.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #45 skrivet: 27 nov-11 kl 08:15 »
Vad som är bäst inom/utomhusgivare är så olika från hus till hus. Jag får absolut bäst resultat med bara en inomhusgivare. Jag har konstant inomhustemperatur på decimalen året runt. Och den är absolut enklast att ställa in, bara att välja inomhustemperatur så är man klar. Då har jag inga termostater på nedervåningen.
Får man däremot t.ex. skiftande inomhustemperatur vid snabba utomhustemperaturväxlingar så kan kanske en utegivare vara bra, kan även tänka mig att ett gammalt stort hus med dålig isolering mår bra av en utegivare. Men då måste man börja tänka på kurvor, kurvförskjutningar och kanske separata förskjutningar av kurvan vid 0 gradigt osv...mycket svårare att få en perfekt inomhus temperatur med, men kanske ett ont måste för vissa.

Jag tycker att man börjar med ett system som klarar sig med bara inomhusgivare och som vid ett senare tillfälle kan kompletteras med utomhusgivare...

Jag har inomhusgivare på vedpannan och utegivare på värmepumpen, när jag eldar med ved så har jag konstant inomhustemperatur. Men när jag kör med VP:n får jag räkna med c:a 1 grads variation i inomhustemperaturen pga utomhusgivaren. Och då har jag lagt ner 4års intrimning av VP:ns kurvor och förskjutningar osv...med innegivare behöver man inte tänka på sådant.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #46 skrivet: 27 nov-11 kl 08:48 »
Precis, det är olika från hus till hus och speciellt om man har termostater eller ej.

Inomhusgivare är bäst ett hus utan termostater. Den enda nackdelen är att det är svårare att ställa in olika värme i olika rum. Utan termostater räcker inte utomhusgivare för att få jämn temperatur, då ska man ha inomhusgivare istället. Utegivare som komplement till innegivare i hus utan termostater gör väldigt lite (ingen?) nytta.

Men med både termostater och inomhusgivare är det svårare att ställa in, för om innegivaren säger att det är för kallt, beror det på att huset behöver mer värme eller beror det på att termostaten är nedskruvad i rummet där den sitter?

Med termostater och utegivare får man också helt jämn värme och kan enkelt ha svalare i vissa rum.

För att justera automatshunt med utegivare och termostater på elementen väljer man en dag med vindstilla, skriver upp tempen ute och sätter termostaterna på max. Då bör det bli några grader varmare än man vill ha inne efter ett antal timmar.  Justera så det blir så och notera inställningarna på shunten. Upprepa en dag med helt annan utetemeratur. Titta i diagrammet som följer med automatshunten så kan du läsa ut både kurvlutning och offset.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #47 skrivet: 27 nov-11 kl 09:02 »
Med innegivare så måste man ta bort termostaterna i närheten av givaren men inte alla i hela huset. Det bästa är att ta bort alla, men blir det då för varmt i t.ex. sovrummet så kan man montera tillbaka termostaten där.

För att justera automatshunt med utegivare och termostater på elementen väljer man en dag med vindstilla, skriver upp tempen ute och sätter termostaterna på max. Då bör det bli några grader varmare än man vill ha inne efter ett antal timmar.  Justera så det blir så och notera inställningarna på shunten. Upprepa en dag med helt annan utetemeratur. Titta i diagrammet som följer med automatshunten så kan du läsa ut både kurvlutning och offset.
Det är fler faktorer än det som spelar in, t.ex. luftfuktighet, hur länge har det varit så kallt ute(huset är rejält värmetrögt), solinstrålning osv...
Men lättast att hitta rätt kurva är vid svinkyla

Men en utegivare fungerar bättre på en vedpanna än på en VP...på vedpannan kan man ställa in en lite för hög kurva och sedan låta termostaterna justera ner till rätt temp, precis som du olof skrev. Men på en VP så måste man hitta precis rätt kurva och då blir det aldrig bra över hela året...

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser