Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera gamal vind med träfiberskivor (vital)  (läst 5797 gånger)

Attis

• -
Isolera gamal vind med träfiberskivor (vital)
« skrivet: 23 nov-11 kl 11:37 »
Jag skrev ursprungligen på Byggahus forumet men fick faktiskt inte ett enda svar, sätter nu mitt sista hopp till er :)

Det är ovanvåningen (vinden) som skall isoleras och bebos i framtiden. Inga våtrum, bara sovrum som det ser ut idag. Jag har använd Vitals isolering och tänkte fortsätta med det, jag vill inte använda plast heller och det ska inte behövas vad jag förstår. Taket är brutet och byggd med lite annorlunda takstolar (se bild). Råsponten ser man på bilden, sen takpapp/spåntak på äldre delen och sen läkt, tegel.

Min tanke var att sätta vindpapp direkt mot råsponten och takfoten mellan stolarna, eftersom det inte är tätt överallt. Sen en liten luftspalt (ca 25 mm) mot takfoten.

Sen är frågan om det skall vara luftspalt eller ej mot sneväggen, här verkar åsikterna gå isär. Givetvis vill jag ha så slimmad konstruktion som möjligt, men inte riskera onödigt mycket fukt i isoleringen. Om man lägger isolering direkt mot vindpappen, är det att be om fuktproblem? Eller fungerar det? Är det viktiga att isoleringen inte ligger direkt mot väggen? Eller spelar det stor roll hur stor luftspalt man har?

Efter isoleringen kommer antingen råspont eller någon sorts skiva (ej gips).

http://imageshack.us/photo/my-images/11/takl.jpg/
/Attis

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Isolera gamal vind med träfiberskivor (vital)
« Svar #1 skrivet: 23 nov-11 kl 11:47 »
Jag har själv isolerat ett rum med snedtak med vitals skivor. Är inte helt klar på insidan, men är nöjd med materialet.

Jag har luftspalt överallt, och en ordentlig luftpassage i nock ut till en ventil i gaveln. Jag gjorde luftspalten med masonitskivor som jag fäste på läkt mot takstolarna, därefter 12 cm isolering lodrätt, vilket passade mellan takstolarna, sedan vågräta reglar och 7,5 cm isolering. Därefter vitals diffusionsöppna vindpapp, och sedan 4,5 cm isolering med alla eldragningar osv i. Sedan råspont och för min del har jag valt målad masonit som ytbeklädnad inåt, eftersom det var det material som fanns här i original, och det dessutom är billigt och miljövänligt.

Vital har en egen hemsida med en del info på, men allt finns inte på svenska. Det är ju ett finskt företag.

Ställ gärna fler frågor, så kan jag berätta om mina tankar och erfarenheter av materialet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 23 nov-11 kl 18:35 »
Tack för svaret. Några frågor som uppenbarar sig är:

Hur stor gjorde du luftspalten?
Var det oljehärdad masonite? Är det den släta sidan ut som gäller, eller spelar det ingen roll?

Jag har dessutom ett krux, taket är speciellt och har ingen gavel (mer som ett 4 sidigt tält). Så jag är lite osäker på hur jag ska lösa det här med luftning i nock. Givetvis går det att skapa en luftpassage högst upp och ha ett rör igenom taket. Men tanken tilltalar mig inte, dels för att eventuella läckage kan dröja lång tid innan man upptäcker. Dels den estetiska aspekten med ett rör högst upp som sticker upp.

I den här tråden finns bild på huset utifrån, man kan se lite av takformen i alla fall. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=14439.40
/Attis

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 23 nov-11 kl 18:44 »
Nej, jag använde vanlig masonit. Och den sträva sidan in emot isoleringen, så att det är lättare att hålla den på plats när man sätter dit nästa lager.

Luftspalten gjorde jag ca 5-6 cm, det var det som fick plats. Och luftningen är viktig, annars kommer ju varm luft att stiga och kondensera högst upp. Då rinner kondensvattnet ner och det inser ju alla att det är ett problem.

Svårt med ditt hus, det förstår jag ju. Det går att satsa på att isoleringen är tillräckligt diffusionsöppen så att kondensen torkar upp, men det är osäkert. Anledningen till att jag valde mina material var just att jag ville se ett läckage så snart som möjligt, så att man kan åtgärda innan det blivit följdproblem.

Jag tog också upp hål i väggen i luftspaltsutrymmet, borrade med 30 mm borr var 10 cm ca. Detta efter kontakt med snickare som är duktig på renovering av gamla hus.

Ditt hus verkar vara ett specialfall. Kanske kan du ta kontakt med byggnadsvårdsrådgivare på länsmuseer eller liknande?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser