Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min hund?  (läst 23186 gånger)

Yippie

• Västmanland
SV: Min hund?
« Svar #80 skrivet: 15 sep-12 kl 00:16 »
Jag personligen skulle aldrig våga skaffa en pinscher efter allt jag läst om dem. Det verkar vara bara ett rent lotteri med hur hunden kan komma att bli mentalt. Det verkar avlas på en hel del skarpa/nervösa individer, som kanske klarar av en utställningsdommare men inte i vardagen att det tex kommer fram barn till dem. Även om hunden är rädd, så känns det inte lika illa om den "bara" skulle fly. Det känns mycket värre när den istället biter i försvar, vilket verkar vara väldigt vanligt inom pinschrar. Jag tror heller inte att rasen passar till det du vill ha den till. Både det här med att ha den lös och att inte bry sig om gårdens djur. Tyvärr!

Du skulle inte kunna tänka dig en dansk-svensk gårdshund? Den kan liknas litegrann med pinschern tycker jag. Dock är den mindre, men robust och inte särskilt vek och känslig. Dessutom verkar det vara mycket bättre mentalitet inom den rasen.

Men ditt ursprungliga krav utseendemässigt var en hund med spetssvans. Med tanke på att du var inne på eurasier så tycker jag nog en finsk lapphund hade passat. De är inte jättestora vilket borde passa din fru, men inte små hundar vilket du verkar gillar. De har en spetssvans. De kommer i massa olika färger. De fungerar bra till sällskap. Vaktar med skall men verkar inte vara reserverade med risk för att bli bitare. De är ursprungligen vallhundar så de kan ju ha några sådana egenskaper kvar, men de avlas nu mer på utseende och utställning (hmm...tråkigt!). Därför kräver de inte så mycket i aktivering utan verkar nöja sig med att få hänga med familjen. Går bra ihop med andra hundar och djur.

Pudel håller jag med andra om att den skulle passa dig.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #81 skrivet: 15 sep-12 kl 00:48 »
Himla svårt det här med att välja hundras...jag vet!

Avråder dig från Malinois om du inte är beredd på att jobba *mkt* med den o vet vad du gör. Min man köpte en tervuerens som förstahund...ett jäkla jobb! Tuff o oerhört krävande ifråga om rastning o träning.

Nu har vi en eurasier o hon...duger inte mkt till! Köpte henne inte för att jobba med iofs men tänkte få ngn som drar ut mig för promenader mm. Tösen är mörkrädd, rädd för älgspår, fullkomligt *hatar* dåligt väder, tvärvägrar att gå ut... Minst halva kullen är nervösa av sig, vår tös är både päls- o tassöm. OK, vet att det finns jättemånga perfekta eurasier därute men det är faktiskt en ganska "ny" hund o jag har hört väldigt mkt negativt om den såhär i efterhand. Fördel är flockbundenheten, hon avgudar oss, älskar att vara med (åka bil är en stooor hit) o drar inte iväg utanför tomten om inte några älgskånkar ropar på henne bortifrån slakteriet.  ;D

Ang pudel så har jag vänner som gått spårprov med sin mellanpudel med utmärkta resultat.

Efter vad du skriver så skulle jag satsa på buhunden alt en norrbottenspets! Lycka till!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

anders50

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 15 sep-12 kl 10:16 »
Men det är ju en boskaps vallare ju :)

En has-bitare!  :)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #83 skrivet: 15 sep-12 kl 11:06 »
Jag skulle nog också vilja slå ett slag för storpudel. Bra förstagångshund, lättsam med familj och främmande, vaktig (mycket mer vakt än vad folk tror, en del individer är riktigt skarpa), alltid med på noterna, behöver inte så mycket motion men älskar att jobba, lättlärda, fäller inte, kunglig utstrålning, will-to-please, intelligenta och bra på spår (är vattenapportörer från början). Nackdelarna: Pälsvården, ingen vallningsinstinkt, de fula lejonklippningarna.

Ett tips är att leta bilder på kortklippta pudlar, då är de mycket vackrare. Och du väljer ju själv frisyr.

Tyvärr så kan jag inte säga nåt om pinchern, för jag har bara träffat extremt ouppfostrade och understimulerade dvärgpinchrar och då är de inget roliga alls (men vilken hund är det i det läget?).

Mitt råd: Glöm utseendet och välj helt på egenskaperna, du ska nämligen LEVA med hunden i många år, inte bara TITTA på den.... ;)

Lycka till!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 15 sep-12 kl 11:37 »

Varför säger du så? Sen, ni må ursäkta men jag klarar helt enkelt inte mindre pudlar än storpudeln. Jag menar, det är som att försöka tvinga sig själv att bli kär i nån som man ogillar, det går inte. Samma sak med västgöten, visst har de få jag träffat varit trevliga men jag kan inte tänka mig en sån. Det går bara inte.

Hmmm... Det kanske är så att min dröm om en hund är behäftad med så många villkor att den hunden inte finns? Ett sätt för mig att lura mig själv att inte skaffa hund...  :-\

De pinschrar som får problem, vad beror det på? Om föräldrarna är MH-testade, hjälper det?

Det om utställningar, menar du att Pinschern enbart avlas på utseende? Hursom håller jag med om att man nog skulle lägga mer vikt vid mentalitet än utseende.

Vänligen
Jens

;D Jag har själv storpudel, av precis samma anledning, jag tycker bättre om stora hundar. Dock tror jag de flesta som prövat att tex träna lydnad, bruks eller agility med pudel, håller med om att mellanpudlar som grupp betraktat är lättare att jobba med än storpudlar som grupp. Storpudlarna i utställningspäls är ju extremare och därför populära bland hardcore utställningingstävlare och därmed oftast hårt selekterade på sitt utseende. Antalet egenskaper man samtidigt kan ta hänsyn till vid avel är naturligtvis inte obegränsat, vad upfödarna själva än säger, blir det därför lätt så att man tar mindre hänsyn till hundens andra egenskaper (som jag personligen tycker är viktigare).

MH säger en del om hundarna, om man kan läsa dem, men långt långt ifrån allt. Att hunden gjort mh är inte det samma att den gjort ett mh med önskvärda reaktioner, be någon som är van att kasta ett getöga på protokollet, så kan du få lite, men rätt begränsat hum om hunden.

Är jakt eller vall väljer man förståss en uppfödare som använder sina hundar till de är avsedda för. På samma sätt välj gärna en sällskapshund från en uppfödare som meriterat tiken med annat än utställning, t ex tävlat lydnad, agility eller bruks med sin hund. Det man vill åt med det att hunden kan samarbeta med sin människa, därför säger viltspår ingenting och det skulle jag strunta i om man kört det. Har man gjort väldigt många lydnasklass 1-tävlingar med låga poäng då skulle jag dra öronen åt  mig, då risken är att hunden inte är lätt att samarbeta med.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #85 skrivet: 15 sep-12 kl 14:10 »
Upplever inte att griffone är envisa har haft 2 taxar så jag vet ;)
 glada pigga.
Är inne på min 4e
Därför måste min "nya" hund också vara allert och orka hålla tempo med fröken.
Mina griffoner har alltid varit med i skogen, Vi har kört spår med dem.
man märker inte att de är små.
Jag ska nog börja titta på Västgötaspets som sällskap åt groffonen.
Har även haft storpudel TOPPEN HUND men PÄLSEN !!!!!!
Hedemorahöns

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #86 skrivet: 16 nov-12 kl 17:15 »
Uppdatering ifall någon är intresserad. Efter mycket tänk, långa diskussioner, många besök, fler diskussioner och viss vånda lutar det nu åt en Dansk-Svensk gårdshund http://www.gardshund.com/omrasen.html

Visst är den liten och inte är den skyddande men den har massa andra bra sidor och få dåliga verkar det som. Tja, så det kan bli.  ;D

(Men vi är inte i köpläge än så det kanske hinner ändras igen.  ::) )

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Nina W

• Värmland
« Svar #87 skrivet: 16 nov-12 kl 17:40 »
Jag tycker också om Dansk-Svenska gårdshundar. Jag hoppas utstællningfolket inte kommer att styra utvecklingen av denna ras så att det avlas mer på utseende æn inre egenskaper. Jag har hørt att det ær vældigt poppis med trefærgade, men vad spelar det i praktiken før roll om den ær svart-vit, brun-vit eller svart-brun-vit?!

tinna.m

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 16 nov-12 kl 18:46 »
Uppdatering ifall någon är intresserad. Efter mycket tänk, långa diskussioner, många besök, fler diskussioner och viss vånda lutar det nu åt en Dansk-Svensk gårdshund http://www.gardshund.com/omrasen.html

Visst är den liten och inte är den skyddande men den har massa andra bra sidor och få dåliga verkar det som. Tja, så det kan bli.  ;D

(Men vi är inte i köpläge än så det kanske hinner ändras igen.  ::) )

/Jens

Du får jättemycket hund i praktiskt format.
Det inte du kan lära den, kan den lära dig!
LYcka till er alla!
Åsså slipper frun välta av draget, jättebra.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #89 skrivet: 18 nov-12 kl 20:00 »
Hänger på lite här, för vad vi kan erbjuda en hund liknar det som trådskaparen nämner. Har läst massor om olika raser och tillslut kommit fram till att en hyfsat självständig men ändå "lätt" hund som trivs att vara ute både sommar och vinter skulle passa oss bäst. Den kommer få vara gårdshund och den huvudsakliga uppgiften för hunden kommer vara att vakta hönsen mot rovdjur och säga till om någon kommer. Raser som de som nämnts här - västgötaspets, pudel, finsk lapphund, aussie (fast helst inte lika krävande vad gäller stimulans och motion), isländsk vallhund - är intressanta. Har funderat mycket på Kuvasz (och precis träffat en också - underbar ras), men kommit fram till att vi nog inte behöver SÅ mycket vakt och skärpa och vill ha en lättare hund då detta blir första egna hunden. Har som sagt letat mycket, men det är svårt att sortera all info.. Finns det några fler liknande raser som vi kan kolla på?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #90 skrivet: 18 nov-12 kl 20:44 »
Jag vill önska lycka till med ett absolut fint val. Den dansk/svenska gårdshunden är en praktfull hund. Den skall dock också aktiveras o en uttråkad dansk/svensk är inte så himla rolig att ha i stugan. Min är nu 2,5 år o håller både räv o rovfågel på avstånd. Han har just förstått sin största uppgift i livet o det är att jaga möss :D De lever numera farligt här på våran gård.
Jag vill rekommendera dig o alla andra som går i valpköpartankar eller redan har skaffat valp att läsa boken "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm. Boken är på norska o lite svår att få tag i just nu men åh så väldigt bra. Jag ville önska att jag hade läst den för många år sedan.
Lycka till med hunden.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #91 skrivet: 19 nov-12 kl 18:29 »
Puli och Shetland sheepdog är väl raser som också skulle kunna passa? :)

Hmm... för mig är nog följande väldigt intressanta

Eurasier
Shetland sheepdog
Bergamasco
Pudel
Finsk lapphund
Västgötaspets
Chow chow
Isländsk fårhund
« Senast ändrad: 22 nov-12 kl 18:24 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #92 skrivet: 21 nov-12 kl 08:00 »

Ett bra val. Det finns lite olika typer beroendes på linjerna. En del har mer jakt i sig, en del är mer livliga. Somliga är mera laid back till sitt temperament. Nu vet jag inte hur ni bor men behövs det en "skyddande hund" ? För mig i alla fall så räcker det med någon som är uppmärksam och säger till om det kommer nån, händer nåt på gården. De flesta hajar också till när det finns hund. Hunden kanske inte skyddar men den larmar och det avskräcker folk som inte har trevliga avsikter.

Lycka till med valet. Trevliga små jyckar det där. Lite lagom av allt  :)

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

pålandet

• Småland
« Svar #93 skrivet: 21 nov-12 kl 12:26 »
Någon typ av mastiff hade jag satsat på  ;)

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 21 nov-12 kl 13:28 »
Tjena,

orkade läsa typ halva tråden innan adhd-hjärnan vill prata mer än läsa :)

Jag tänker australian shepard, bra allroundhund med både gårdshundsdrag och vall, eller kanske en Welsh corgi men du gillar nog inte utseendet.

Som skrivits tidigare så kontrollerar man hunden med skallen å inte kroppen, fråga min sambo å hennes två amstaff :)
Men samtidigt, man kan inte kräva av någon att de ska bli hundmänniska så på så sätt kan nog storleken på hunden spela in även om min erfarenhet pekar på att större hundar ofta är lugnare än små :)

För mig går i princip alla hundar som skäller oavbrutet med hög och gäll röst bort, Lapphund, Islänning osv sorry ni som har såna, smaken är som baken ;)

Angående Corson så är det den mest fantastiska ras jag nånsin träffat på, stark flockkänsla, håller sig på gården, slapp när du vill å aktiv när du vill, dreglar inte så mycket!, men stor - inte för stor i mitt tycke men kanske lite mycket att börja med?
Har en själv så jag är så klart jävig i frågan!

Bergamasco är jag väldigt nyfiken på, aldrig träffat nån men läst mycket bra om dem, men du gillar nog inte utseendet hehe.

Hur som helst, skaffa hund! För mig förändrade det livet för att göra en lång historia kort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser