Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghöns med mjäll?  (läst 1887 gånger)

loppan-5

• Småland
Unghöns med mjäll?
« skrivet: 30 nov-11 kl 06:48 »
Mina unghöns som inte har börjat å värpa har (mjäll) Typ fjäder penn skal. Jag märker detta när de har sovit i värpredena, där jag har som hårda heltäckningsmattor som man får ta ut och skaka ur ett lager av mläll! Är detta något unhöns går igenom eller är nått fel?
Upptäckte igår att någon bajsar nästintill rent blod, sett en vid sitt pinnarna och en ute, har kollat runt för att se om någon ser hängig ut men inte! Vad gör man?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Unghöns med mjäll?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-11 kl 22:40 »
Mjällen kan ju komma ifrån att din unghöna kanske håller på och får nya fjädrar? En fjäder som är påväg att växa ut början sin resa i ett rörformat utskott, mindre fjädrar som är på G som t.ex. på huvudet kan se ut som små vita piggar medan större fjädrar är röret mer blåformat, mjukt, varmt och innehåller förutom den växande fjädern (fanstrålar/spole o det) vätska/blod (det som kan blöda så jäkligt om någon höna får för sig att börja hacka på fjädrar som är påväg ut).

När fjädern har vuxit ut så torkar detta rör, spricker och faller av och det ser ut som vita flagor/mjäll.

Hur gamla är hönorna? Har du något foto på avföringen?  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

loppan-5

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 dec-11 kl 06:48 »
Detta låter mest troligt men de är 5,5 månader och är befjädrade sen länge men det kanske är vinter pälsen som kommer? ingen bild på avföringen men den är lös som diarre och mörkt rödbrun.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 01 dec-11 kl 08:51 »
Om hon är såpass "gammal" så skulle jag tro att det bara är blindtarmstömningar du hittat, vilket är helt normalt. De är lösa och brukar vara senapsfärgade men kan även ibland vara mer brunröda i färgen. Du har inte matat hönsen med något som kan gett extra färg? ;D Pojkvännen gav morötter till sina o de bajsade knallrorangeröda bajsar av det. ;DD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-11 kl 17:41 »
Kycklingar får först en fjäderdräkt med små fjädrar.  Dessa byts sedan ut successivt under hela uppväxten, tills hela fjäderdräkten består av dessa nya större fjädrar, och hönsen får så småningom ssin slutgiltiga färg.  Under hela ömsningstiden flagar de.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

loppan-5

• Småland
« Svar #5 skrivet: 01 dec-11 kl 20:05 »
ok det hela låter ju lovande,men jag får nog hålla lite uppsikt i alla fall så det trots allt inte är någon som är  sjuk :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser