Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Te som färgas svart av honung?  (läst 1510 gånger)

Carl A

• Södermanland
Te som färgas svart av honung?
« skrivet: 04 dec-11 kl 21:47 »
Hej!
En te-drickandes vän till mig berättade att hennes te färgades helt svart då hon rörde ned en tesked honung i te-t(hon fick samma resultat vid flera prov, honungen kommer inte ifrån mig, så jag har inte mera information än detta). Jag blev nyfiken och letade på webben, men hittade ingen information. Någon av er som råkat ut för detta eller har någon teori om vad det kan bero på?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Te som färgas svart av honung?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-11 kl 21:49 »
pH-förändring kanske?

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 dec-11 kl 21:50 »
Lär kunna bli så när honungen är oskattad.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-11 kl 22:13 »
Det händer hela tiden i det här vattnet i alla fall. Inte alldeles svart men det ändrar färg från varmt gul- eller rödbrunt till mörkare-gråare. Jag har ingen speciell teori som jag favoriserar kring detta.

Honung i vattenlösning innehåller peroxider som kan påverka både det ena och andra i vattnet. Dock tar det i allmänhet längre tid än några sekunder för att på ut peroxiderna i lösning i vatten, så jag vet inte om det är frågan om detta i tét.

Vad menas med oskattad honung? Det händer med alla typer av köpehonung i alla sorters té för mig.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 dec-11 kl 22:17 »
Vad menas med oskattad honung? Det händer med alla typer av köpehonung i alla sorters té för mig.
Att ta honungen från bina kallas att "skatta" kupan.
Svartjobb är ju svarta.
Jag var rolig..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 04 dec-11 kl 22:25 »
Ahhh!  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser