Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av ägg under vintern?  (läst 1822 gånger)

Torven

• Värmland
Förvaring av ägg under vintern?
« skrivet: 02 dec-11 kl 10:13 »
En liten undran, vi har väldigt mycket ägg men produktionen börjar minska så vi vill spara ägg och ha under vinterhalvåret, men hur förvar vi dom, och hur länge håller dom sig?
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 10:52 av Torven »

renee d

SV: Förvaring av ägg under vintern?
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 10:59 »
Sodium silicate was also used as an egg preservation agent in the early 20th century with large success. When fresh eggs are immersed in it, bacteria which cause the eggs to spoil are kept out and water is kept in. Eggs can be kept fresh using this method for up to nine months. When boiling eggs preserved this way, it is well advised to pin-prick the egg to allow steam to escape because the shell is no longer porous.[11]

(wikipaedia)
 Sådan gjörte min mama. Äggene brukes kogte, till mat  eller "scrambled".  :)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 11:01 »
dom håller länge i jordkällare...även i kylskåp..
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

annanilsson10

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 02 dec-11 kl 11:07 »
Jag har läst ngn stans att de håller längre om man sätter de med spetsen neråt.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 dec-11 kl 11:15 »
Ja, dom ska stå med spetsen neråt.
Och om du inte gör nåt med dom, alltså tvättar eller nåt, så står dom ju sig i minst 2 månader.

Men lika goda , det blir dom inte, det tycker åtminstone jag. Så jag föredrar att göra nåt med dom och sen frysa in.. Pannkakor tex, går ju utmärkt att frysa.. ostkaka.. sockerkaka.

tringeling

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-11 kl 11:44 »
Hej Torven, välkommen till alternativ.

Det som renee d länkar till kallas på svenska vattenglas. Här är en länk till svensk text.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenglas

Det användes förr när det inte fanns frysboxar i hushållen. Du  har ju redan fått tips, men jag ville bara tillägga att det går jättebra att frysa in äggen. Inte med skalen på, men om man knäcker dem kan man sedan frysa innehållet, till exempel 3-4 ägg tillsammans i en bytta eller plastpåse. Det går förstås inte att sedan åstadkomma fina kokta frukostägg av detta, men de går att använda till mycket annat. Koka dem efter upptining går ju om man vill ha "förlorade ägg".

Torven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 02 dec-11 kl 14:09 »
Tack för all hjälp!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser