Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stånkande vatten  (läst 3740 gånger)

johannisson

• Västmanland
Stånkande vatten
« skrivet: 03 dec-11 kl 16:09 »
Hej alla

Jag har en pumpautomat/hydroforpump http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=967 som nu pumpar bra men bälgen/blåsan tror jag inte fungerar. Det stonkar i rören, vatten trycks upp om pumpen är på men trycket är ojämt. Hur luftar jag/lagar/byter blåsa i tryckkärlet?

Eller kan det vara något annat som inte fungerar? Pumpen är inte så gammal så det borde inte vara något fel men blåsan kan ju vara slut ändå, eller?

MvH Fredrik Johannisson

Heddan76

• Norrbotten
SV: Stånkande vatten
« Svar #1 skrivet: 03 dec-11 kl 16:20 »
Har du kollat förtrycket?

johannisson

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-11 kl 16:46 »
Har du kollat förtrycket?

Förtrycket? MEnar du det som står på tryckmätaren eller vart ska jag mäta detta?

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 dec-11 kl 17:10 »
Du ska ha luft i blåsan mellan 0.5 och ett kg   före du pumpar i vatten  . så stäng av pumpen och öppna alla kranar  tills allt vatten har runnit ut  sedan stänger du och pumpar i luft före du startar pumpen är det då lika dant så har du läcka någon stans typ i en kran som droppar eller en läckande koppling   .
« Senast ändrad: 03 dec-11 kl 17:19 av pålle »

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 03 dec-11 kl 17:21 »
Vilket förtryck man skall ha beror på vilket tillslagstryck man har på pumpen. På min trycktank står det att jag skall ha ett förtryck 0,15kg lägre än tillslagstrycket. Jag har ett tillslagstryck på 2kg så då skall jag ha ett förtryck på 1,85kg.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 dec-11 kl 17:43 »
Starttrycket x 0,9 är lagom.

johannisson

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 03 dec-11 kl 18:32 »
Du ska ha luft i blåsan mellan 0.5 och ett kg   före du pumpar i vatten  . så stäng av pumpen och öppna alla kranar  tills allt vatten har runnit ut  sedan stänger du och pumpar i luft före du startar pumpen är det då lika dant så har du läcka någon stans typ i en kran som droppar eller en läckande koppling   .

Hur pumpar jag i luft, med kompressor eller går det att göra på något annat sätt, såg ingen ventil när jag kikade, men ska se över den en gång till.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 dec-11 kl 18:38 »
Hur pumpar jag i luft, med kompressor eller går det att göra på något annat sätt, såg ingen ventil när jag kikade, men ska se över den en gång till.
Finns en ventil på ena gaveln eller om det är uppe på beroende på konstruktion den ser ut som en cykel ventil åtminstone på min   ja med kompressor går även ned cykel pump har gjort båda delar .

johannisson

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 03 dec-11 kl 18:41 »
Finns en ventil på ena gaveln eller om det är uppe på beroende på konstruktion den ser ut som en cykel ventil åtminstone på min   ja med kompressor går även ned cykel pump har gjort båda delar .

Tack för svaret, ska ta och testa det när det blir ljust i morgon. Om jag inte får det att funka får det bli en ny men jag vill gärna laga/rädda den gamla pumpen. :)

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 dec-11 kl 18:48 »
Tack för svaret, ska ta och testa det när det blir ljust i morgon. Om jag inte får det att funka får det bli en ny men jag vill gärna laga/rädda den gamla pumpen. :)
Men börja med att kolla så du inte har en smyg läcka någonstans.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 03 dec-11 kl 19:37 »
Precis som pålle skriver, på gaveln, motsatta sidan av tanken där slangen går in, skruva av den svarta kopan så har du en bilventil där och fyll på enligt pålles första beskrivning (stäng pumpen, öppna kranen osv). Symptomen när trycket är dåligt är att pumpen går alldeles för ofta och trycket faller jättefort när pumpen stannar.

Vad menar du med stonkar i rören?

Är trycket ojämnt även när pumpen går? Om du har på gränsen till max sughöjd (mer än 6 meter från pump till ytan i brunnen) så kan man få lite olustiga effekter.

Har du en läcka på sugsidan så stannar inte pumpen. En läckande bottenventil gör att pumpen startar då och då utan att det läcker vatten någonstans.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 03 dec-11 kl 23:07 »
Att trycket är ojämnt kan ju också bero på att till- och frånslag av pumpen är ställda för långt från varann i tryckströmbrytaren.

johannisson

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 04 dec-11 kl 15:21 »
Tack alla för era underbara snabba svar.

Så här var det:

Pumpen är från 2008 och de som bodde innan hade många får och pumpen fick jobba mycket, badkar skulle fyllas med dricksvatten osv. Slitaget på pumpen är obefintlig då det är en ganska dyr pump, Julas dyraste 3200:-. Men blåsan i tanken hade gett sig. När jag skulle kolla trycket på ventilen så kom det vatten ur den. Blåsan hade spruckit och hela trycktanken var trycksatt med vatten, inte luft. Detta gav att trycket försvann fort och pumpen fyllde tanken gång på gång. Enligt manometern var det bra tryck, men vatten istället för blåsa med luft. Så nu bytte jag trycktank, kommer köpa en ny blåsa och laga den "gammla" (2008) tanken.

Ny trycktank 500:-
Reservblåsa 150:-

Så nu vet jag hur det fungerar och jag lärt mig vad som gör vad.

/Tack alla på forumet

//Fredrik

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser