Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ge hönsen sur filmjölk?  (läst 4676 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Ge hönsen sur filmjölk?
« skrivet: 07 dec-11 kl 12:17 »
En bekant berättade att höns älskar SUR filmjölk?! Stämmer det?  farligt?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Neiklot

• Gäst
SV: Ge hönsen sur filmjölk?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-11 kl 12:22 »
Jag känner inte hans höns men det är helt möjligt, ja.

Farligt: Nej.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 dec-11 kl 12:32 »
Är inte all filmjölk sur? Nästa steg borde väl vara rutten... och då kanske inte...

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #3 skrivet: 08 dec-11 kl 13:36 »
Våra höns brukar få filmjölk med utgånget datum (från affärn) och dom älskart! Fast utgånget datum betyder väl inte att den blir dålig direkt. Har aldrig gett dom så "sur" fil att den är dålig, så det vet jag inget om ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

hustran

« Svar #4 skrivet: 08 dec-11 kl 14:00 »
Har man egen mjölk så går den ju att surna och det gillar höns men "köpemjölk" ruttnar nog som sagt och det låter inget vidare.

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 dec-11 kl 14:17 »
Fast vi äter mycket fil, både köpt och gjord på bonnamjölk, och aldrig har jag varit med om att det -ruttnat-.

Visst har den blivit lite väl sur om man glömt den någon dag förlänge sommartid.
Men inte rutten..

Serama: Vad menar du med sur filmjölk?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 08 dec-11 kl 15:25 »
Fast vi äter mycket fil, både köpt och gjord på bonnamjölk, och aldrig har jag varit med om att det -ruttnat-.

Visst har den blivit lite väl sur om man glömt den någon dag förlänge sommartid.
Men inte rutten..

Serama: Vad menar du med sur filmjölk?
Alltså, grannen är väl snart 80+. Har inte haft egna höns på väldigt länge. Men när vi var hos honom så sa han "Här har ni sur filmjölk, höns älskar det"
När man säger sur så förstår jag det som gammal (Sur mjölk tex)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 08 dec-11 kl 15:27 »
Sur mjölk är ju filmjölk, eller någon annan form av syrad mjölk, beroende på vilka mjölksyrabakterier som finns där. Kanske var det helt enkelt hemgjord filbunke?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 dec-11 kl 15:28 »
Ja, filbunke tänker jag också på.

Så det var nog det han menade, filmjölk.. :)

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 dec-11 kl 12:30 »
Alltså, grannen är väl snart 80+. Har inte haft egna höns på väldigt länge. Men när vi var hos honom så sa han "Här har ni sur filmjölk, höns älskar det"
När man säger sur så förstår jag det som gammal (Sur mjölk tex)

Han kanske upplevde den som sur, fast det var helt vanlig filmjölk  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser