Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och odling  (läst 3028 gånger)

rosita51

• Skåne
Höns och odling
« skrivet: 16 dec-11 kl 08:29 »
Nu har vi haft våra 5 höns sedan september och det är ju så mycket roligare än jag trodde! Redan nu skulle jag kunna tänka mig att ha åtminstone 10 höns, får väl se om jag skickar in en ny ansökan om att få hålla 10 höns i tättbebyggt område... Jag har börjat fundera på nästa års odling och hur det ska bli till våren/sommaren, när sådderna tittar upp och de förkultiverade plantorna sätts i jorden. Och alla blomsterlökar och perenner som tittar upp... Hur skyddar jag detta mot hönsens sprättande? Måste jag inhägna kökslandet så hönsen inte kommer dit? Äter de kanske tulpaner, påskliljor, snödroppar och sånt? Jag antar att när grönsaksplantorna har växt till sig, så ger kanske inte hönsen sig på dem, eller har jag fel? Hur gör ni som både odlar och har höns fritt gående i trädgården?
MVH Rosita zon 1

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Höns och odling
« Svar #1 skrivet: 16 dec-11 kl 08:54 »
Mina höns plockade upp mina vitlökar innan de var färdigvuxna. De äter även upp allt i min örtträdgård (nästan) på vintern. PÅ sommaren så låter de bli örterna men på vintern så äter de upp alla små örtbitar som syns, rötterna blir kvar (peppar peppar ta i trä) så det gör inget.
De få blommorna jag har har hönsen lämnat i fred både lök och perennerna. Jag kanske har haft tur. Rödbetor och majrovor har de däremot grävt upp och ätit upp. Sockerärtor hade jag en höna som tyckte om. Mina vindruvor och vinbär har jag aldrig fått behålla en enda av utan det har blvit hönsmat (nu är varken vindruvsplantan eller vinbären så många år utan yttepyttesmå ). Jag har köpt små odlingstunnlar som jag fick rekomenderat till mig av en annan hönsägare. Det blev dock väldigt lite planterat i våras så jag provade de aldrig.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #2 skrivet: 16 dec-11 kl 08:57 »
Vi kommer hägna in vår odlingsmark med en eller ett par eltrådar, dels för hönsen och dels för vildsvinen. Har tidigare haft lösgående höns i kombination med innätad odlingsmark men är det tillräckligt gott i landet (vilket det alltid är för höns) är det inga problem för dem att ta sig in.

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 16 dec-11 kl 09:05 »
Mina älskar att sprätta i landent. Blev en sen och ganska dålig sådd. När det hade vuxit upp så lät dom bli. Blir till att hägna in landet nästa år.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Tjockstahönan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 dec-11 kl 11:06 »
Höns älskar att sprätta i eller bada i bar jord, och finns det några spensliga plantor där bland den underbara jorden så ryker de med. Det är inte så ofta de ger sig på själva växterna och t.ex. äter av dem, utan det är sprättandet som är problemet. Vi har grönsakslandet inhägnat, men prydnadsrabatterna med etablerade större växter som tål att det krafsas lite under dem klarar sig bra. Har man små/unga/spensliga plantor med bar jord runt fungerar det bra att lägga sten eller väv eller nåt annat som gör att de inte kan eller inte tycker om att sprätta där.

Lycka till!

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 dec-11 kl 11:33 »
Tack för era svar!

Jag får nog fundera ut hur jag ska skydda nya, ömtåliga plantor och så tror jag att det blir till att sätta nät runt kökslandet, åtminstone i början när plantorna är små.
MVH Rosita zon 1

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-11 kl 13:12 »
Det finns TVÅ goda skäl att inhägna grönsakslandet.
1. Man stänger ute oönskade margäster, inte bara höns utan även t.ex vildkaniner och harar.
2. Efter skörden släpper man in hönsen, öser i  allt löv och annat räfs, hönsen sprätter sönder löven och blandar med jord. och snart är besvärliga löv som eklöv  söndersmulade. Till våren är det bara att  räfsa bort det grövsta,  krafsa över med kultivatorn och sedan har man en fin såbädd.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 16 dec-11 kl 13:36 »
Jag tänker näta in kökslandet med ett ½meter högt kycklingnät runtom.
Har läst mig till att de inte vill hoppa över om det inte finns en kant att sitta på uppetill.
Peppar-peppar (dom kan ju flyga!) - jag ska iaf testa!
Annars blir det odlingsduk tills plantorna har blivit lite grövre.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

rosita51

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 dec-11 kl 14:13 »
Jag tänker näta in kökslandet med ett ½meter högt kycklingnät runtom.
Har läst mig till att de inte vill hoppa över om det inte finns en kant att sitta på uppetill.
Peppar-peppar (dom kan ju flyga!) - jag ska iaf testa!
Annars blir det odlingsduk tills plantorna har blivit lite grövre.

Jag tänkte just på fiberduk, det funkar ju!
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 dec-11 kl 14:14 »
Det finns TVÅ goda skäl att inhägna grönsakslandet.
1. Man stänger ute oönskade margäster, inte bara höns utan även t.ex vildkaniner och harar.
2. Efter skörden släpper man in hönsen, öser i  allt löv och annat räfs, hönsen sprätter sönder löven och blandar med jord. och snart är besvärliga löv som eklöv  söndersmulade. Till våren är det bara att  räfsa bort det grövsta,  krafsa över med kultivatorn och sedan har man en fin såbädd.

Ja, jag upptäckte i höstas att hönsen är bra hjälpredor!
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser