Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vetegrässaft  (läst 2995 gånger)

suss82

• Gäst
vetegrässaft
« skrivet: 04 okt-06 kl 12:54 »
Hej.
Jag undrar om det är nån som vet hur man gör vetegrässaft om man inte har en sån där speciell maskin eller köttkvarn?
Det är jätte nyttigt och går  att tugga för att få ut saften men jag vill ha saft i glas:) Har en mixer,matbredare men det verkar inte funka så bra:(
mycket tacksam för all hjälp jag kan få! ;D

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
Re:vetegrässaft
« Svar #1 skrivet: 03 dec-06 kl 15:23 »
Vi säljer handvevade vetegräspressar som är superba till Vetegräset. De är inte heller så dyra som de maskinella pressarna, 450 kr + frakt.

Kontakta oss om du är intresserad på: www.levandefoda.se

Mvh // Jacob & Katrin
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

Nalle Solvik

• Gäst
Re:vetegrässaft
« Svar #2 skrivet: 12 jul-07 kl 22:39 »
Hej! Vetegrässaft, hur göra hemma.
Gör 4 cm höga lådor 40x60 cm stora, med 3mm masonit som botten och 15x40 mm ribbor som sidor. Spika. Fodra lådorna med plast. Sopsäck-plast duger. Gör ett ribbstativ för lådorna så du kan ställa t.ex 6-8 stycken vid ett ljust, stort fönster.
Odling: Köp grobart, obetat (icke giftbehandlat) vete och odlingstorv.
Skaffe hem finfin sand. Bred ut 3 cm torv i lådan och plana ut och komprimera den något med hjälp av en brädbit (10-20 cm). Vattna torven försiktigt tills helt våt (ej blöt). Plana ännu med brädbiten. Bred ut vetekorn ganska tätt på hela ytan, (ändå inte fast i varandra) och  strö sedan 3-4 mm sand över hela ytan så upppstår inte möggel. Täck i början mad ett enkelt tidningspapper. Vattna vid behov. Då gräset är
20cm långt, skär lämplig mängd, skölj bort dammet och pressa till saft i en saftkvarn.
Det går bra med en handkvarn. Späd ut med litet vatten, tillsätt en svätt vinäger  och
drick genast. Spara inte!! När gräset är slut släng rotkakan och gör  allt på nytt.  Lycka till! Nalle S.

Dela detta:

* Inloggade just nu

184 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser