Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmäna anksjukdomar  (läst 4658 gånger)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
Allmäna anksjukdomar
« skrivet: 18 dec-11 kl 10:47 »
När det gäller anksjukdomar så är jag helt nollad..
Inte bra alls..

Vad är dom mest vanligaste sjukdomar som kan drabba våra älskade ankor??

Snopp problemet fick jag erfara i höstas med Arne vilket inte var så kul..
Men vad finns det mer??

Så man är förbered så att säga..

/Majsan
You want some..Come get some

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmäna anksjukdomar
« Svar #2 skrivet: 18 dec-11 kl 21:38 »
Ankor är som regel väldigt friska. 

Ögoninflamationer som kan uppstå om man har för skitigt vatten eller om dom inte har möjligheter att bada ansiktet. Jag har haft ankor i 15 år och råkat ut för det en gång så vanligt är det inte.

Jag har haft ett par ankor som fått "Vasst" dvs pillat i sig vassa metallföremål som har penetrerat muskelmagen och gjort att dom har fått en akut invärtes infektion. Här har orsaken till avmagring och hängigheten först kunnats konstateras vid slakt.

Jag har också haft ett par ankor som har fläkt sig vid halt vinterväglag. Någon har kurerats med vila och vänlighet, någon har slaktats.

Jag har haft en ankhona som dött pga värpnöd.

Det är nog det enda som har drabbat mina ankor genom åren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 dec-11 kl 21:48 »
Hur är det, kan en anka få kalkben/benkvalster precis som höns?
Om man gör en sökning här på sidan så hittar man tusentals svar där alla rör just höns men inte några ankor.

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 dec-11 kl 21:54 »
Två höstar på rad har jag fårr samma problem.
Ett eller båda ögonen svullnar upp. Om man sen liksom vänder ögonlocket ut och in så kommer det ut en tjock gul gummiliknande klump. Luktar inget speciellt, och allt kommer på en gång men satt liksom lite fast i ögonlocket. Sen går det någon dag och de är bra igen! Drabbade ca 50-75 %.
Bara ankorna, inte höns pärlhöns eller kalkoner. Glömde kolla men kan nästan minnas att det bara var de nya ankorna och inte de som fick förra året.

Tips på vad det var?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 24 jan-12 kl 08:51 »
*puttar upp tråden*
Hur ser man att en anka har värpnöd ?
Symtom??
O vad kan man isf göra?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 24 jan-12 kl 21:15 »
Värpnöd på anka ser ut ungefär som på höna. Stjärten hänger, fågeln är uppburrad och kan ibland försöka krysta. Hjälpa till att få ut ägget som fastnat är det man kan göra. Massera och lite olja i kloaken. Varmt bad kan hjälpa.  Kan man se ägget kan det ibland var en ide att försöka göra sönder det om det inte kommer ut helt men då finns det alltid en risk att skalskärvorna skadar dem i gumpen  :( Dock är det ju bättre än att ägget inte kommer ut. Det leder ju tyvärr i förläningen till döden  :(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 2 användare
yellgar, HarshalJ

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser