Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angripen eller ruggning  (läst 1956 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Angripen eller ruggning
« skrivet: 18 dec-11 kl 18:24 »
Min faverolle höna är högsta hönset hos oss och en blick räcker för att de andra ska gå undan. För några veckor sedan kom det in 3 nya hönor i flocken som är född detta året. Nu har Faverollen i princip inga långa fjädrar kvar på vingarna och kan inte längre flyga upp på sittpinnarna. Ser inga sår men är ev en aning blekare i kammen. Har inte setr annat än att hon har kvar sin roll som högsta hönset. Kan det enbart vara ruggning som gör att vingfjädrarna är borta eller är det någon av de andra som varit stygg med henne? Hon är pigg som vanligt.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Lars på Solbacken

• Västergötland
SV: Angripen eller ruggning
« Svar #1 skrivet: 18 dec-11 kl 18:39 »
Hej!

Ruggningen ska vara klart vid denna tiden. Men börjar hon inte rugga förens nu då försöker hon släppa fler fjädrar än normalt och då är det viktigt att ge henne vitaminer och mineraler.
Ruggningen tar mycket kraft från djuren, man ska försöka se till att dom börjar sin ruggning i augusti då deras normala tid för fjäderbytet börjar.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 18 dec-11 kl 18:46 »
Fast hur gör du det, Lars??? Har hört att det funkar att svälta dem eller inte ge vatten, men vem vill göra det?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 18 dec-11 kl 18:59 »
De har alltid multivitamin i vattnet. Så då är det kanske nån som är dum med henne :0(.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-11 kl 19:14 »
Kan det inte ha att göra med att hösten har varit så mild.
Mina har nyss ruggat och en småruggar nu.
Hedemorahöns

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 dec-11 kl 20:17 »
Ruggningen hos hönsfåglar börjar ungefär i augusti månad, börjar dom inte rugga då beror det på något och det kan vara att dom är sent födda på säsongen "Juli - ", dom är drivna, sjukdom, kanske ligger o ruvar.
Man kan ha det som en indikator för att se hur dom mår, fäller dom inte då beror det på något.
Går dom på värpfoder kan man byta ut fodret till färskt vete i augusti och det färska vetet kan man anv. tills ruggningen är över och det ser man på dens slagfjädrar "dom tio yttersta" Går hönsen trångt med lite sysselsättning då ska man vara uppmärksam på hackning när do :om fodras med vetet. Går dom fritt ute är det inget problem.

Ruggningen tar mycket energi och dom får inte svältas då utan helst ska dom vara lite feta, följer men det här naturliga och har torrt och dragfritt i hönshuset klarar man sej bra för sjukdommar på dom, man har en indikator på att dom är friska och inte går och bär på något.
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 18 dec-11 kl 21:02 »
Hos mig finns det fortfarande hönor som inte ruggat klart. Att dom förlora vingpennorna för att någon annan höna är dum tror jag inte på. Vingpennorna sitter jättehårt och det ska mycket till innan de släpper om det inte är ruggning på gång.

Så jag tror bara att din höna är se med ruggningen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser