Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skitiga ägg!  (läst 5199 gånger)

Annamax

• Övriga världen
Skitiga ägg!
« skrivet: 22 dec-11 kl 11:56 »
Mina hönor värper sina ägg, för att sedan omsorgsfullt rulla dem i sin egen skit. Jag antar att jag inte kan uppfostra dem på annat sätt, men går det att tvätta dem? Någonstans i bakhuvudet har jag ett minne av att ha läst någonstans att man inte ska tvätta dem för då försvinner det en hinna av något slag, stämmer detta? Ser ju inte sådär väldigt trevligt ut att knäcka ett nerskitat ägg i pannkakssmeten, än mindre sälja dem...

Så alltså, hur får man äggen rena? Någon som har samma problem?

ANna

David97

• Gäst
SV: Skitiga ägg!
« Svar #1 skrivet: 22 dec-11 kl 12:09 »
Jag tvättar dom som är smutsigast (Då menar jag inte med ett halmstrå på, utan som har bajshöga på sej :-X) Och det är sant att det förvinner en hinna, det skadar inte ägget, men borde användas snabbare, då hållbarheten försämras.. Men att kläcka ett tvättat ägg är inte att rekomendera, då denna hinna som försvinner hindrar bakterier att komma in.

Ett alternativ är att byta hö/halm/spån eller vad man har inne i redet 2 ggr per vecka, då blir det inte skitigt :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 22 dec-11 kl 12:17 »
Sökfunktionen är faktiskt bra, då får man snabbt reda på många andras erfarenheter och kunskaper. Överst i den vita ramen, precis under Alternativ.nu-loggan, så finns "Sök" som tredje ord.

Om man ska sälja ägg så får man inte tvätta dem utan att ha godkänd tvättanläggning.

Tvätta till sig själv får man självklart göra. Vattnet ska vara lite varmare än ägget, så tränger inte bakterier in. Hållbarheten blir lite kortare, men om man tvättar i rätt temperatur och är noggrann så bör hållbarheten ändå vara flera veckor.

Ägg som ska kläckas bör man visst tvätta, särskilt om man köpt äggen. Däremot bör de tvättas nära inpå att man lägger dem i kläckaren, just för att ägget kan släppa in lite bakterier. Man bör tvätta med Virkon-S som gör att man skyddar sig mot i princip alla sjukdomar som man kan få med på ägget.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 dec-11 kl 12:21 »
Ägg som ska kläckas bör man visst tvätta, särskilt om man köpt äggen. Däremot bör de tvättas nära inpå att man lägger dem i kläckaren, just för att ägget kan släppa in lite bakterier. Man bör tvätta med Virkon-S som gör att man skyddar sig mot i princip alla sjukdomar som man kan få med på ägget.

Jag tänkte mer att man inte ska tvätta dom med vatten och verkligen skrubba, men doppa dom i Virkon  S är ju bra.. Ska jag göra när jag köper in ägg..

johe71

« Svar #4 skrivet: 22 dec-11 kl 12:56 »
Jag antar att jag inte kan uppfostra dem på annat sätt

just det är nog svårt... men med lite pyssel så brukar det gå att lära hönsen att inte sova i redet, och sover de inte där så brukar det (i alla fall i mina reden) inte vara någon skit där...

La Ladin

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 dec-11 kl 13:01 »
Jag tvättar alltid äggen i ljummet vatten. Vill inte gärna kläcka i hönsbajs i maten

La Ladin

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 dec-11 kl 13:02 »
Jo, just det. Den där hinnan är bra vid långtidsförvaring har jag hört. Men om man förvarar dem tvättade i kylskåpet håller de också väldigt länge.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 22 dec-11 kl 13:13 »
Tvättade ägg håller sig minst en månad i kyl eller sval. Kanske i rumstemperatur också. Det låter inte klokt men jag har hittat ägg som ser helt OK ut efter 26 dagar under en höna . Datummärker ju med blyertspenna.

Världens bästa förpackning är äggskal. Tetra-Pac kan slänga sig i väggen! >:D
« Senast ändrad: 22 dec-11 kl 13:25 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

La Ladin

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 dec-11 kl 13:19 »
Tvättade ägg håller sig minst en månad i kyl eller sval. Kanske i rumstemperatur också. Det låter inte klokt men jag har hittat ägg som ser helt OK ut efter 26 dagar under en höna . Datummärker ju med blyertspenna.

Minst en månad. Jag tror jag har ätit ägg som är uppåt tre månader gamla. Tvättade. (Någon gång i min ungdom...  ;))

Enda gången jag har påträffat dåliga ägg är för övrigt då de varit ruvade under lång tid. Hujedanemej vad de stank. Så man märker ju om de är dåliga.  :)

Annamax

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 22 dec-11 kl 13:43 »
Sökfunktionen är faktiskt bra, då får man snabbt reda på många andras erfarenheter och kunskaper. Överst i den vita ramen, precis under Alternativ.nu-loggan, så finns "Sök" som tredje ord.

Förlåt. Ska tänka på det om det blir en nästa gång.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 22 dec-11 kl 13:44 »
Tack för alla svar:) Jag hade för mig att man inte skulle tvätta dem för då hade de ingen hållbarhet, men då vet jag att det är ok:)

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 22 dec-11 kl 14:40 »
Tvättar alltid mina ägg. Ljummet vatten och disksvamp är ypperligt. Dock så kan det dröja lite mellan tvättningarna. Tar in äggen och när det börjar bli dåligt med tvättade ägg tvättar jag alla på en gång. Inbillar mig att det blir längre hållbarhet då. Har väldigt svårt för att använda skitiga ägg i maten. Vill inte gärna att skiten ska lossna i maten.

Visst går det att söka men det är inte jättelätt att få fram ett svar som passar perfekt till just den frågan man vill ha svar på... och ibland vill man ju veta svaret ganska omgående utan att sitta länge och leta. Så är det i alla fall för mig.

Men det är ändå ett bra tips om man inte vet om hur alternativ fungerar och all värdefull information som redan finns.  :)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #12 skrivet: 22 dec-11 kl 20:01 »
De halvstora kycklingarna ville gärna sova i redena men jag satte för så de inte kom in varje kväll och plockade bort varje morgon, det tog max en månad så hade de vant sig av med det. Nu är äggen rena och fina igen :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 23 dec-11 kl 13:47 »
De halvstora kycklingarna ville gärna sova i redena men jag satte för så de inte kom in varje kväll och plockade bort varje morgon, det tog max en månad så hade de vant sig av med det. Nu är äggen rena och fina igen :D

Jodå, men efter några nätter på pinne har Roddan hittat in i balen igen  >:( hönejävvlar!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #14 skrivet: 23 dec-11 kl 19:52 »
Du har ingen ordning på dina hönor!! Bajsar i redena istället för att värpa, såna höns kan man ju inte ha. Här värper snart t.o.m. tuppen ;D Stackars ToA!!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 23 dec-11 kl 22:28 »
Du har ingen ordning på dina hönor!! Bajsar i redena istället för att värpa, såna höns kan man ju inte ha. Här värper snart t.o.m. tuppen ;D Stackars ToA!!!

Å andra sidan tar de sig ner på golvet själva & väntar inte på att bli nerlyfta. >:D

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 23 dec-11 kl 22:37 »
min tupp värper inte, han ruvar!!! :D Hittat honom ovanpå så många som sex ägg flera gånger ::)
Västgötamor

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #17 skrivet: 24 dec-11 kl 18:27 »
Nu för tiden hoppar alla ner själva men tuppen ska fortfarande bäras in, vilka små tokiga djur. Men de värper duktigt...... Hittade 2 ägg som en höna försökt gömma under redena, hon vill nog ruva igen, tokfian ::)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 25 dec-11 kl 13:19 »
Mina hönor värper sina ägg, för att sedan omsorgsfullt rulla dem i sin egen skit.

Vänta lite nu, gör de verkligen det? Det är inte så att de bara bajsar i redena och så råkar äggen bli nersmutsade? För i så fall är det ett ganska intressant beteende, tycker jag...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser