Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diarré hos snart fyra månader gammalt lamm  (läst 7830 gånger)

Danielsson

• Övriga världen
Diarré hos snart fyra månader gammalt lamm
« skrivet: 28 dec-11 kl 21:52 »
Hej på er Alternativare! Hoppas att ni har det bra där uppe i Norden!

Får väl börja med att säga att jag befinner mig i södra hemisfären och att här är sommar. Jag har sju får på fyra hektar mark och klöverhalten är ovanligt hög i år p g a mycket regn.

Så till bekymret; Jag har ett snart fyra månader gammalt flasklamm som fått diarré. Det bara rinner om henne. Hon har fått en kur probiotic pasta (två dagar på raken sen en gång till fem dagar senare). Detta har inte hjälpt. Jag har pratat med veterinären men de har en något annorlunda syn på får här mot min egen och tycker inte jag ska göra någonting alls. Nåja.

Min tanke är nu att avmaska henne med ivermectin (maskar allihop då.?.) samt ge foderjäst dagligen. Någon som har någon synpunkt på detta? Ska jag ge henne en omgång probiotika till och i så fall när?

Tacksam för alla förslag.

God fortsättning!

vallhunden

• Västergötland
SV: Diarré hos snart fyra månader gammalt lamm
« Svar #1 skrivet: 29 dec-11 kl 08:53 »
Har lammet gått på stall, eller i en skitig betesfålla? Det skulle kunna vara coccidier (? stavning)
Det drabbar lite äldre lamm, oftast från 6 veckor och uppåt.  Man ger Valbazen mot det (avmaskningsmedel,) Jag tror inte att Ivomec är ett preparat för det... Socatylpasta kan också vara en idé, någon som vet?

Gardia är en annan diagnos som ger allvarlig diarré. Det får de från att dricka av förorenat vatten som finns ute. T ex stillastående bäckar, med gödselföroreningar i. Även där är Valbazen förstahandspreparatet, tre dagar i rad. Kolla in Fass.se för att se verksamma beståndsdelen och se om det finns något sådant preparat i ditt land!  Och kolla dosen!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 dec-11 kl 11:15 »
Hej! Jag håller med om det vallhunden säger. När vi får djur som blir dåliga i magen klipper vi dom alltid rena runt baken oxå så där blir rent o inte kan fastna mer heller.. Man måste liksom hjälpa dom med hygienen där annars upplever jag iallafall att det kommer tillbaka. Hoppas du får rätt på det!

RandomGirl

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 dec-11 kl 15:41 »
Brukar ge sk Kalvtabletter till både får och nöt (och hund). De heter Dihydrostreptosinsulfat (DHS) och är på recept här. De är väldigt snabbverkande.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-11 kl 19:45 »
Ja, dom är kanon!! Torkar upp med en gång.
Ge i 3 dagar, om diarrén inte släpper av dom så, se se mitt tidigare inlägg... ;D ;D (Dom heter DHS= Dihydrostreptomycin. Är brustabletter på 500mg som går att lösa upp i en skvätt vatten och hälles via ölflaska i munnen ;D)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

blizzard

« Svar #5 skrivet: 29 dec-11 kl 19:54 »
Mediciner hit och dit :'(
Ge lammet kol så ska du se att det löser sig...
Har du beten som är infekterade så är ju det en annan fråga med då är det då inte ett fyra månaders lamm som ska uppvisa första tecknen på det.

Danielsson

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 30 dec-11 kl 02:49 »
Har lammet gått på stall, eller i en skitig betesfålla? Det skulle kunna vara coccidier (? stavning)
Det drabbar lite äldre lamm, oftast från 6 veckor och uppåt.  Man ger Valbazen mot det (avmaskningsmedel,) Jag tror inte att Ivomec är ett preparat för det... Socatylpasta kan också vara en idé, någon som vet?

Gardia är en annan diagnos som ger allvarlig diarré. Det får de från att dricka av förorenat vatten som finns ute. T ex stillastående bäckar, med gödselföroreningar i. Även där är Valbazen förstahandspreparatet, tre dagar i rad. Kolla in Fass.se för att se verksamma beståndsdelen och se om det finns något sådant preparat i ditt land!  Och kolla dosen!

Tack för alla svar!

Lammet har varken gått på stall eller i smutsig fålla. Här är 4 ha grönt rent bete utan stillastående vatten. Konstigt är det. Det enda jag kommer att tänka på är att klöverhalten i år är extremt hög p g a all nederbörd, men jag vet inte om det kan vara orsaken. Diarré-lammet är det enda med störd tarmflora - kan det bero på att hon är flasklamm kanske?

Veterinären tyckte inte att lammet skulle avmaskas och inte ha koltabletter heller. Alltså, jag tycker det är så märkligt. Hur som helst har jag nu stängt in den lilla i egen liten hage där hon får hö (det finns gräs där också men det är nedklippt så långt det bara går), vatten, vätskeersättning och lite yoghurt med acidophilus. Hon har bara stått där i knappt ett dygn så det är väl lite tidigt att säga om detta räcker. Rumpan är renklippt och tvättas dagligen samt smörjs in med babyolja för att förhindra frätskador på huden.

Ska ut och titta om rumpan hållit sig fin efter senaste tvätten snart, annars får det bli kol.

Än en gång - tack för alla tips och idéer.  :)

blizzard

« Svar #7 skrivet: 30 dec-11 kl 03:15 »
Att lammet ska börja äta yougurt är ju bara fantasier och saknar ju all verklighetsförankring.
Du måste ju själv börja tänka på allvar vad ditt lamm behöver,din sk veterinär verkar ju inte göra  det...
Ska ditt lamm bli friskt och börja må bra igen krävs det ju att DU börjar agera och inte bara står och tittar på...
Tänk själv....

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 dec-11 kl 08:57 »
Om problemet är för blött bete, så är du helt rätt ute med hö... Lägg till lite betfor för att stabilisera upp tarmfloran och ge mer fibrer i magen (vilket är vad som fattas vid blött bete... Annars se mina tidigare inlägg...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 30 dec-11 kl 11:02 »
Jag tror det är bra med hö, vad lammet än fått i sig. Om inte det hjälper tror jag att tabletterna, DHS är bättre än kol. har hört att kol inte hjälper på får men minns inte varför. För övrigt tycker jag det verkar som om du skött lammet alldeles utmärkt, bara att hoppas det hjälper.
Åsenfår, hundar och katter

RandomGirl

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 dec-11 kl 23:26 »
Jag tror det är bra med hö, vad lammet än fått i sig. Om inte det hjälper tror jag att tabletterna, DHS är bättre än kol. har hört att kol inte hjälper på får men minns inte varför. För övrigt tycker jag det verkar som om du skött lammet alldeles utmärkt, bara att hoppas det hjälper.
Kol funkar erfarenhetsmässigt inget vidare. Vi gav det till ett tio-tal nöt på stall och de sprutlackerade hela lagården svart Ingen skillnad på koncistensen. Hö, halm och vatten och DHS tabletter hjälper om diarrén är bakteriell. Det är den oftast på frodiga beten där dom föräter sig. T ex tackor på hösten.
Var det ett flasklamm du hade så kan det hända att den inte utvecklat sin vom i tid p g a mycket mjölk ock lite TS. Det går nog över när vommen börjat jobba bättre. Du kan ju stjäla en idisslingsboll från ett friskt djur och ge lammet uppblandat i lite vatten. Bättrar på bakterierna i vommen.

svali

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 01 jan-12 kl 03:00 »
Eftersom det är ett flasklamm så tror jag på idén som du själv var inne på, att ge filmjölk med acidophilus bakterier i. Häll i lite i flaskan med mjölken. Flasklamm har en tendens att få diarré.  Skulle det inte funka så har lammet ändå inte tagit skada av filmjölken. Vi har gjort detta många gånger..
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 05 jan-12 kl 22:35 »
Brukar ge sk Kalvtabletter till både får och nöt (och hund). De heter Dihydrostreptosinsulfat (DHS) och är på recept här. De är väldigt snabbverkande.

Jag brukar hjälpa till på en fårgård och där brukar lammen få tillgång till extra halm i foderhäckar som de gärna äter och så vet jag att han anvnder effydral ibland men jag kommer inte ihåg när.

http://se.lgprodukter.se/product.html/effydral

lena70

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jan-12 kl 08:40 »
Gillar verkligen "Vallhundens" tankar och ideer, kring det hela..Jag föder upp gute och texel. Diarre är ju rätt vanligt ibland får, och ett symtom, som kan vara rätt svårt att klura ut VARFÖR djuret har fått..Min man och jag brukar alltid tänka mask eller  kolera på sådana djur. Oftast får vi flera fall, vid blött väder ute, som denna sommar har varit, med sitt evinnliga regnande..Tänk på att all mask INTE dör av Valbasen, ibland behövs ochså Ivomec, till visa typer av mask. Kolera behandlas ochså med läkemedel. Vi ger spruta.Tycker inte din vetrinär verkar så hjälpsam, är han en lantbruksvetrinär, med specialkunskaper på just får?.  Av diarrerna kan ph-balansen bli galet i lammets mage..Det kan med ställa till en del..
Jag hoppas verkligen det löser sig för dig och  dit lamm! Lycka till!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 06 jan-12 kl 14:00 »
Hur går det för lammet? Har det slutat att skita, än ??? :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser