Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankors flygfärdighet..  (läst 2020 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Myskankors flygfärdighet..
« skrivet: 24 dec-11 kl 06:18 »
Jag har noterat att mina 4 myskankor flyger helt olika. Min tvärrandig myskanka flög innan som en örn, upp i träd, upp på tak etc. Sen vingklipptes hon pga att hon flög ur buren.

Jag födde upp 3 stycken myskankor, varav 2 av dessa är honor. De flyger inte alls högt. På sin högd 1 meter upp i luften. kan det ha något med att göra att de inte lärt sig att de kan flyga högt? Alltså inte haft någon mamma/någon annan i flocken som visat de?

Hanarna flyger självklart inte, det vet jag. Men nu handlar det om honor :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

siken

• Blekinge
SV: Myskankors flygfärdighet..
« Svar #1 skrivet: 24 dec-11 kl 08:26 »
En av mina hanar klarar att flyga upp 2,5 m och sätta sig på brunnshustaket. Honorna däremot flyger lätt över lagårdstaket, men de gör det inte särskilt ofta.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #2 skrivet: 24 dec-11 kl 09:20 »
Det finns undantagsvis stora välvuxna drakar som flyger utmärkt men oftast är de för tunga som vuxna och håller sig på marken.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 24 dec-11 kl 10:16 »
Dels tar det tid lång tid (ålder) innan de flyger, dels beror det mycket på deras vikt och sedan finns det säsongsvariationer. Hösten verkar vara värst, följt av våren. På sommaren flyger inte våra alls.

Vår 6-7 kg hane född 2007 flyger på hösten när han är nyruggad och entusiastisk att flytta till varmare breddgrader. Han tar sig inte upp på garagetaget, men ett 1-metersstaket stänger inte in honom. Honorna flyger också mest på hösten, men även lite på våren. De har varit på garagetaget en gång i höst. Honorna väger gissningsvis 4 kg. Fram till i våras har vi betraktat hanen som icke flygkunnig, så han var nästan 4 år när han började flyga.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 24 dec-11 kl 16:59 »
Vissa av dem kanske helt enkelt är nöjda med att spatsera runt på marken, och inte bryr sig om att flyga? Jag kan springa rätt snabbt, men gör det i princip aldrig.  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 27 dec-11 kl 13:41 »
Vissa av dem kanske helt enkelt är nöjda med att spatsera runt på marken, och inte bryr sig om att flyga? Jag kan springa rätt snabbt, men gör det i princip aldrig.  ;D
;D LOL ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 05 jan-12 kl 13:40 »
Hanarna flyger självklart inte...
Det vet inte min hanne om ;) Dock vingklipper jag inte honom, han flyger inte långt. Honan känns säkrast att vingklippa. Men de har aldrig försökt att flyga upp på någonting, bara rakt fram tills de kraschar för att de inte orkar mer  :P

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 05 jan-12 kl 14:20 »
Det vet inte min hanne om ;) Dock vingklipper jag inte honom, han flyger inte långt. Honan känns säkrast att vingklippa. Men de har aldrig försökt att flyga upp på någonting, bara rakt fram tills de kraschar för att de inte orkar mer  :P
Alltså, formulerade mig fel. Skulle väl skrivit "Hanarna flyger ju sjävlklart inte lika fram som honorna" P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #8 skrivet: 05 jan-12 kl 16:18 »
Alla myskankor som jag har haft har kunnat flyga superbra, hanar som honor. just nu har jag ett par där hannen och honan flyger precis lika bra. och då kämpar de sig inte fram utan de flyger riktigt långt (ner till deras damm, typ 50m) utan problem. dock är dessa från en liten stam, vilket kanske inte är det bästa om man vill ha köttet... men det är vacker ta titta på :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser