Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

... on du inte hade kunnat köpa dina första som livdjur?

Ja, självklart hade jag köpt avelsägg och en kläckare.
Ja, jag hade köpt avelsägg och lånat en kläckare av en bekant. Värmelampa köper jag själv.
Nej, jag hade inte lagt så mycket pengar på något som jag inte visste om det var kul.
Nej, jag hade inte haft tillräckligt mycket kundskap för att kläcka och föda upp små kycklingar själv själv.
Nej, jag hade inte råd att köpa kläckare och värmelampa.

Författare Ämne:  Hade du haft höns...  (läst 5356 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Hade du haft höns...
« Svar #20 skrivet: 28 dec-11 kl 12:22 »
Om det bara fanns ägg att få hade jag inte tvekat att försöka kläcka fram själv !
Nu finns det dyr utrustning att köpa men det går att kläcka med betydligt billigare metoder !
Hade en kompis som kläckte fram i låda av frigolit och glödlampa !
Väldigt mycket pyssel men det går om man vill och pluggar på hur det ska vara för att det ska lyckas !

Nu är jag av princip emot onaturlig kläckning så det är inte den väg jag väljer i första hand !
Hönsen ska ruva själv och den egenskpen är viktig i självhushållnings sammanhang.

Jag har en trio nu som ska utgöra grunden till framtida aveldjur och dom har inte ruvat fram kycklingar själva så eldprovet kommer i vår..... Ruvar dom ?
Allt det du skriver är förvisso sant men hur tror du att en nybörjare och novis ska veta det  och om det är roligt nog för allt besvär har du ens fundera på det ? alla är inte föda till hönsfanatiker  :)

Maria C S

• Småland
« Svar #21 skrivet: 28 dec-11 kl 12:38 »
Allt det du skriver är förvisso sant men hur tror du att en nybörjare och novis ska veta det  och om det är roligt nog för allt besvär har du ens fundera på det ? alla är inte föda till hönsfanatiker  :)

Jag tror att om man vill något så tar man reda på hur det går till och då behöver det finnas andra som kan lära och visa !
Själv hör jag till dom som lär mej själv på gott och ont  ;)

Här har jag klurat ut hur man odlar syrsor !

Syrse odling 1_.wmv
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

kbh

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 28 dec-11 kl 12:42 »
Jag tror att om man vill något så tar man reda på hur det går till och då behöver det finnas andra som kan lära och visa !
Själv hör jag till dom som lär mej själv på gott och ont  ;)

Här har jag klurat ut hur man odlar syrsor !

Hehe men alla har inte din läggning och orkar nog inte bli lika fanatisk som du  ;)

Gamina

« Svar #23 skrivet: 28 dec-11 kl 12:44 »
Samma sak för Gamina. Frågan gäller ju om det blivit några höns första gången om man bara hade kunnat köpa avelsägg!
Ja vad var konstigt i mitt svar utifrån frågan? Jag glömmde ett kommatecken men min mening bör ha varit begriplig ändå. Jag hade inte haft höns om jag inte kunnat köpa livdjur och det handlar vare sig om ekonomi (jämfört med hönshuset hade en kläckare varit billig) eller brist på kunskap (vilken man kan läsa sig till eller prova igen) utan om brist på intresse att leka höna.
Genbank för Gotlandshöns

karsan

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 28 dec-11 kl 23:02 »
Brukar man inte ha småkycklingar inne första tiden om de inte har en mamma? Jag kan inte ha höns inne p g a fjäderallergi.

Och äggkläckare och kycklinggrejer plus hönshus färdigt till kycklingarna när de blir större.

Ett mycket större steg hade det varit att börja med kycklingar.  En av hönsböckerna jag har hävdar bestämt att det är bäst att börja med vuxna hönor, och det gick jag efter.  Fick ägg redan första dagen så det var jättelyckat (fast mindre kul när de visade sig ha benkvalster)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 28 dec-11 kl 23:12 »
Brukar man inte ha småkycklingar inne första tiden om de inte har en mamma?

Mina maskinkläckta är kvar i kläckaren i 2-3 dagar sedan åker de ut (med värmelampa såklart) ::) Undantag sker ibland, men max 1 vecka inne isf. De ska vara ordentligt stabila på fossingarna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

kasvattaja

• Lämnade planeten 2012
    • Halland
    • PermakulturNU
« Svar #26 skrivet: 28 dec-11 kl 23:37 »
Om man vill ha höns får man räkna med att det fordras lite

mer engagemang än att knäppa på Simpsons på TVn.
You are free, have always been, just made believe you are not

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #27 skrivet: 29 dec-11 kl 00:23 »
Troligen inte, då våra första hönor kom till oss mer eller mindre av en slump (min syster hade höns och tyckte vi borde ha några också). Det var först därefter som jag började läsa och lära och hittade det här forumet etc. Jag visste ju knappt att det fanns olika hönsraser innan vi fick våra första höns, tror inte ens jag hade tänkt tanken om ägg och kläckare, visste väl att det fanns äggkläckare, mer var det väl inte...

Vad det gäller smitta och så där så är det väl inte så farligt att köpa ett gäng höns, det är väl först när man plussar på med flera från olika ställen som det kan krisa? Visst de första kan ju vara sjuka om man har otur men det finns ju inga som man smittar då.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

pytte

• -
« Svar #28 skrivet: 29 dec-11 kl 11:53 »
Mina första höns är från avelsägg, kläckta  i äggkläckare uppväxta hos min vännina tills de var 5 veckor, hon i sin tur har egna höns.
Vet inte vilket alternativ som passar men, nej jag hade inte haft höns om jag var tvungen att köpa in kläckare innan, hade dessutom inte haft någon kunskap alls.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

JBF

• Småland
« Svar #29 skrivet: 29 dec-11 kl 11:56 »
Nej, då hade här varit hönsfritt. Jag hade varken haft råd, kunskap, tid eller lust att börja den vägen, även om det ur smittskyddssynpunkt är den allra bästa vägen att gå!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
« Svar #30 skrivet: 29 dec-11 kl 13:56 »
Nej!
Fick 1 tupp + 2 hönor i bröllopspresent -96, så dagen efter bröllopet stod vi och snickrade ihop en hönsgård och reden. Senare utökade vi den flocken med vuxna hönor.
Tyvärr tog illern alla, i 2 omgångar, så hönseriet låg på is några år.

När vi sen skulle börja om, byggde vi nytt, stort hönshus och köpte in livdjur, från 3 ställen.

Vi hade aldrig skaffat höns om man varit tvungen att skaffa ägg, kläckare och värmelampa först!
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser