Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oansvarigt att ha Marek i sin flock?  (läst 16811 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
SV: Oansvarigt att ha Marek i sin flock?
« Svar #80 skrivet: 01 jan-12 kl 15:03 »
Jag är en väldig novis på detta men jag tycker denna fråga har antagit för stora proportioner. Visst vill man ha friska djur utan vare sig smittor och parasiter men att det ska anses som absolut vansinne att löpa livdjur låter i mina öron otroligt konstigt. Visst, jag förstår de som har väldigt ovanliga raser, utsällningsdjur osv men de flesta av oss har dock dessa små djur enbart som liten hobby och då får man tänka lite logiskt och förnuftigt tycker jag. Man kan inte skydda sig mot precis allt och köper man djur från ställen där de har bra djurhållning, rent och fint, djuren ser friska ut så tycker jag att man med gott samvete kan köpa livdjur. Jag frågar säljaren om hönsen enligt säljarens vetskap är helt friska och utan parasiter mm och får jag ett ja så nöjer jag mig.  Jag tycker, som så mycket inom djurvärlden, att det ska gå till sånna överdrifter. Logiskt tänkande och sunt förnuft räcker otroligt långt!
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #81 skrivet: 02 jan-12 kl 17:11 »
Nej, Ronja, det är inte vi utställare som är paranoida i fråga om smittor.  Tvärtom, vi utsätter ju våra höns för smittorisk vid varje utställning, och vi utbyter flitigt   levande  djur. Våra djur måste tåla detta, annars skulle vi inte få något att ställa ut. Det vore ju inte roligt om våra finaste djur blev sjuka och dog efter utställningen.
Det som dock skrämmer mig är den klena respekt ssom vissa har för införselreglerna från andra länder. De finns där inte för skojs skull. Marek har funnits i Sverige  i evigheter, det är nya sjukdomar som våra höns aldrig mött, som är farliga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #82 skrivet: 02 jan-12 kl 20:39 »
Nej ang utställning har du nog alldeles rätt, tänkte inte längre än näsan räcker.  ;)
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser