Jag har en blommehöna som är 1½ år och en blandrashöna född i maj i år och dessa har värpt hela tiden utan uppehåll. Visserligen några få ägg mindre i månaden, men helt okej. Jag har en ficklampa med bra ljus, som jag tänder 06-08 och det räcker för mina, jag vill inte driva dem. Jag tycker bara att de får himla lång tid på sittpinnen utan ficklampslyset. Mina sitter på pinnen vid 14-15-tiden och ända till 08 och det blir ju 17-18 timmar. Nu är jag glad att kunna korta den tiden på morgonen.
Oavsett om jag tänder på eftermiddagen eller inte, så sätter de sig på pinnen direkt när de kommer in, så då hjälper det inte med ljus. Men så fort jag kommer in till dem på morgonen, så hoppar de ner och börjar äta direkt. Det känns som att det är allt för länge med 17-18 timmar per dygn utan mat.
Och inte får de värpfoder heller, utan hel havre, korn och vete i automat + snäckskal, fri tillgång. De får mjukmat/rester en gång varje dag + lite frukt. Jag släpper ut dem i trädgården 08.00 (om jag inte är hemma, så går de i hönsgården) och de går själv in när det börjar skymma. Vissa dagar med grått väder, så går de in redan vid 14 och soliga dagar som i dag är de ute till 15.30.
Det är första året jag har höns och jag tycker det är så roligt, jättetrevliga djur som är ett fint sällskap och att få ägg av dem är toppen!
Och så mycket jag har lärt mig på detta forum! Tack snälla ni!