Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hurra!  (läst 2053 gånger)

rosita51

• Skåne
Hurra!
« skrivet: 29 dec-11 kl 14:51 »
I dag har en av mina hedemora, som föddes i juni/juli, värpt sitt första ägg!  :) Så nu har vi 3 (av 4) hönor som lägger ägg!
MVH Rosita zon 1

SolChans

• Småland
SV: Hurra!
« Svar #1 skrivet: 29 dec-11 kl 14:57 »
Tjoohoo visst är det kul? Igår la en av våra lillhöns första ägget, ett litet vitt!  :D

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #2 skrivet: 29 dec-11 kl 15:21 »
Vad roligt!! Men värper era nu? Hur mycket lyse har ni till dem då?

SolChans

• Småland
« Svar #3 skrivet: 29 dec-11 kl 15:34 »
Ja, en provade på det där med att värpa  ;) vet inte om den kommer att fortsätta, eller börja igen i vår..

I innergården är lampan tänd 04.00-19.30, sen släcks den lilla lampan i hönshuset en halvtimme senare så att dom hittar till sina platser på pinnen...

Värper era nu änga?

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #4 skrivet: 29 dec-11 kl 15:41 »
Ah, det var ju ett bra tag ja! Nej, inga av våra värper nu men så har de inget ljus alls förutom dagsljuset. Funkade bra när jag hade höns sist, då värpte de ändå... Men de har ju bara bott här ett par veckor så vi ska dra in en lampa till dem i veckan. Tycker på nåt sätt att de gärna kan få vila lite på vintern också, samtidigt som det känns meningslöst att köpa ägg när det går fem fina hönor i trädgården ;)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #5 skrivet: 29 dec-11 kl 16:24 »
Nu fick våra hönor också lyse!  ;D Fattar inte att det ska vara så svårt att få tummarna ur ibland, det tog ju typ en kvart och vi hade alla grejer hemma... Hoppas jag kan återkomma med liknande ägg-hurra-rop snart då! Tre av våra fem är kläckta i sensomras och har inte börjat värpa än men de två årsgamla har vart igång en säsong så de får visa vägen.

PetraL

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 dec-11 kl 16:29 »
Härligt!!! Våra höns fick också lyse idag, fast dem hade ljus innan men vi bytte till energisnålare källor och nya armaturer.
Fick under tiden se en faverolle-höna ägga på sig.  Hon blev så förtjust när jag kom med matrester att hon helt glömde bort varför hon satt i redet, hoppade således ner på golvet och ett tu tre så låg ett alldeles färskt ägg på golvet=) Kunde också beskåda hur lilla orusthönan spatserade ut i foderrummet, bort till påsen med el-grejor i, byggde sig ett finfint litet rede bakom påsen och la ett sött ägg =)

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 dec-11 kl 21:47 »
Jag har en blommehöna som är 1½ år och en blandrashöna född i maj i år och dessa har värpt hela tiden utan uppehåll. Visserligen några få ägg mindre i månaden, men helt okej. Jag har en ficklampa med bra ljus, som jag tänder 06-08 och det räcker för mina, jag vill inte driva dem. Jag tycker bara att de får himla lång tid på sittpinnen utan ficklampslyset. Mina sitter på pinnen vid 14-15-tiden och ända till 08 och det blir ju 17-18 timmar. Nu är jag glad att kunna korta den tiden på morgonen.

Oavsett om jag tänder på eftermiddagen eller inte, så sätter de sig på pinnen direkt när de kommer in, så då hjälper det inte med ljus. Men så fort jag kommer in till dem på morgonen, så hoppar de ner och börjar äta direkt. Det känns som att det är allt för länge med 17-18 timmar per dygn utan mat.

Och inte får de värpfoder heller, utan hel havre, korn och vete i automat + snäckskal, fri tillgång. De får mjukmat/rester en gång varje dag + lite frukt. Jag släpper ut dem i trädgården 08.00 (om jag inte är hemma, så går de i hönsgården) och de går själv in när det börjar skymma. Vissa dagar med grått väder, så går de in redan vid 14 och soliga dagar som i dag är de ute till 15.30.

Det är första året jag har höns och jag tycker det är så roligt, jättetrevliga djur som är ett fint sällskap och att få ägg av dem är toppen!

Och så mycket jag har lärt mig på detta forum! Tack snälla ni!  :)
MVH Rosita zon 1

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #8 skrivet: 21 jan-12 kl 19:58 »
Håller med i allt du skriver, rosita51 :) Fast våra får färdigmat tills jag hunnit sätta mig in i var sädesgrejerna ska köpas och sådär. Vi har en vanlig inomhustimer till lampan dock och den saktar ner sig varje dag så vi måste köpa en som är anpassad till utomhusbruk snart.

Och nu har en av maranerna börjat värpa!  ;D Två finfint mörkbruna ägg har vi fått på tre dagar, så nu hoppas jag att övriga flocken följer efter snart. Så himla roligt! När jag hittade första ägget kom hela familjen nedspringande från övervåningen för att inspektera och ingen har riktigt hjärta att knäcka det. Vi får göra en gemensam omelett när vi har några stycken tror jag allt :)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #9 skrivet: 22 jan-12 kl 08:10 »
I dag har en av mina hedemora, som föddes i juni/juli, värpt sitt första ägg!  :) Så nu har vi 3 (av 4) hönor som lägger ägg!

Grattis !  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser