Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanman öka verkningsgrad på en spisinsats?  (läst 2678 gånger)

benring

Kanman öka verkningsgrad på en spisinsats?
« skrivet: 12 okt-06 kl 10:51 »
Halloj, har en spisinsats med dålig verkningsgrad.
Den äter ved m a o.

EDIT: Jag tyckr jag får mer värme med öppna luckor (likt öppen spis) än med stängda.

Kan jag på nått vis öka verkningsgraden?

Några ideer jag själv har:

Montera in keramikplattor som är tjocka nog att även minska förbränningsrummet (= högre temp)

Dra in uteluft för förbränning (Den tar inneluft idag).

Byta ut en platta i botten så jag kan få ett till-luftsspjäll för underförbränning (har provat o det brinner ju bättre iaf)

/B
« Senast ändrad: 12 okt-06 kl 11:08 av benring »

Bo

Poängen med en spisinsats
« Svar #1 skrivet: 12 okt-06 kl 12:49 »
går förlorad om det inte är tätat runt rökröret. Då dras luften som värms upp runt insatsen upp i skorstenen istället för att cirkulera i rummet.

benring

Re:Kanman öka verkningsgrad på en spisinsats?
« Svar #2 skrivet: 12 okt-06 kl 12:55 »
Aha, jo det e klart, den har jag inte tänkt på....

Ska ta o kolla upp den saken.

För övrigt då?
Jag menar, att elda i denna koloss kräver minst 5-6 vedklabbar för o få bra fart på den, annars ger den inte ett smack i värme.

Det står att den ska ge 7 kw, men då krävs det väl 10 vedklabbar... jämfört min moderna kamin som ger samma eller mer värme på 2 klabbar.

/B

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

rxmmx
i Frukt & bär
[Igår kl. 20:25]

kqloy
i Frukt & bär
[Igår kl. 18:59]

ivusa
i Frukt & bär
[Igår kl. 16:19]

fnhvd
i Frukt & bär
[Igår kl. 12:05]

lebyt
i Frukt & bär
[Igår kl. 09:27]

ibaoj
i Frukt & bär
[Igår kl. 06:39]

pvhgd
i Frukt & bär
[Igår kl. 04:07]

wnfld
i Frukt & bär
[Igår kl. 02:06]

wkxhc
i Frukt & bär
[Igår kl. 00:05]

jpcib
i Frukt & bär
[07 mar-25 kl 22:06]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser