Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar hos hanen och andra honor?  (läst 2025 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Kaninungar hos hanen och andra honor?
« skrivet: 30 dec-11 kl 23:15 »
Vi har en kull kaninungar, snart 5 v. gamla. Vinterboxarna är av kompostgaller och än så länge lyckas dom nätt o jämt klämma sig igenom (skall sätta finare nät för vill inte hitta någon fast på mitten) Dom vägrar stanna hos morsan utan skuttar alla in hos farsan, som ligger och softar med en hög ninisar runt sig, och delar med sig av pellets ur samma skål. Flyttar ut dem till mamma men är tillbaka hos farsan inom ett par minuter. De har även varit inne hos en annan hona. Ingen av dem gör ett dyft mot dem, är detta verkligen normalt? OK när ungarna börjar bli könsmogna att det blir trubbel då, men även någon annans småttingar som våldgästar är väl i regel inte jättepopulärt?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Maria C S

• Småland
SV: Kaninungar hos hanen och andra honor?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-11 kl 23:21 »
Hej det brukar vara rätt lungt så här års och dom tollererar varandra mer !
Men dagarna blir längre nu och hormonerna kan snabbt förändras !

Jag skulle nog blockera så dom hölls hos mamman !
Hanen är nog inget problem förrän dom blir könsmogna men honor kan ibland bli argsinta när dom brunstar !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 30 dec-11 kl 23:45 »
Våra 3 honor bodde med en hane och fick sina ungar därinne o alla tog hand om dom , inga problem alls innan kaninpojkarna blev könsmogna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 00:02 »
Jo, hörde även av en annan att honorna hjälptes åt med ungarna!  :D Fast honorna vi har nu kommer från olika ställen o har gått ensamma så dom försökte spöa varandra efter att dom kom in i vinterboxarna trots putsnät emellan. Numera bryr dom sig inte dock men skulle en komma in till en annan skulle det nog gå illa. Systrar som får växa upp tillsammans går i regel att hålla i liten grupp som vuxna då, vid gott om utrymme? Beror ju på individ också såklart men det är inte helt omöjligt?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

SannaF

• -
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 08:00 »
Mina (gotlands)niner bor 2 o 2 eller 3 o 3 i hyfsat stora burar (6-7kvm) i somras hade jag bara en kull per bur men den kullen hjälptes alla i buren åt med på ett väldigt fint sätt.
Ofta såg man ungarna med den/de honor som inte var mamman medan mamman fick en chans att pusta ut.
Mot nya äventyr!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 01 jan-12 kl 13:59 »
Vi har en kull kaninungar, snart 5 v. gamla. Vinterboxarna är av kompostgaller och än så länge lyckas dom nätt o jämt klämma sig igenom (skall sätta finare nät för vill inte hitta någon fast på mitten) Dom vägrar stanna hos morsan utan skuttar alla in hos farsan, som ligger och softar med en hög ninisar runt sig, och delar med sig av pellets ur samma skål. Flyttar ut dem till mamma men är tillbaka hos farsan inom ett par minuter. De har även varit inne hos en annan hona. Ingen av dem gör ett dyft mot dem, är detta verkligen normalt? OK när ungarna börjar bli könsmogna att det blir trubbel då, men även någon annans småttingar som våldgästar är väl i regel inte jättepopulärt?

Helt vanligt beteende hos mina gotlandskaniner.

I regel flyttar ungarna tillbaka till mamman när det blir besvärligare att komma genom kompostgallret. Hade dock en unghona en sommar som valde att flytta in hos pappan permanent ;) Han såg inget problem med det ;)
Även mina honor tolererar ungarna länge och det ka räknas som fördel om man sammanställer grupper att individerna redan känner varandra och har rangordningen klar.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jan-12 kl 14:53 »
Helt vanligt beteende hos mina gotlandskaniner.

Samma här.

Jag vill för övrigt varna för den stora risken för skador på ungkaniner med kompostgaller. Vi har undan för undan bytt ut alla sådana mot mera finmaskigt nät.

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser