Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Månadslön och övertid/extra jobb  (läst 5343 gånger)

Nina K

• Skåne
Månadslön och övertid/extra jobb
« skrivet: 02 jan-12 kl 00:56 »
Behöver hjälp o få rätsida på om min lönespec stämmer. Blev kludd på lönekontoret. Jag var anställd med månadslön baserad på 6,5tim/dag men gick upp de sista 8 dagarna på månaden till heltid 8tim/dag. Om jag nu tar ut 10 dagar semester plus går upp i arbetstid samt jobbat extra då jag hadde 8tim(+5-4tim/dag 5dagar) se en stor skillnad på lönen?. Fick ut lika mycket som jag bruka få när jag hadde 6,5tim i månadslön. Ser ut som om jag fått de 24 extratimmarna som vanliga timmar. Men ändå borde det vara en skillnad. Och vad menas med semesterlön 4,6% och sedan semesteravdrag 4,6% ?

Tänker som så att jag borde få lite mer i månadslön efter att gått upp i tid trots semester och pluss övertiden. Typ månasdslön + xxxx övertid

Huggorm

• Gäst
SV: Månadslön och övertid/extra jobb
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 01:06 »
Jag tror inte man får någon övertidsersättning för extra timmar innan man kommit över 8 timmar per dag, men du skall förstås få vanlig timpeng för de extra timmarna. Men hur som helst tycker jag jobbade extratimmar känns mycket mer än de ger i extra lön  :P

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 01:25 »
Då jag jobba extra hadde jag 8tim tjänst. Jobba en vecka 13tim/dag. Alltså 64 tim/vecka istället för 40tim /vecka.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 01:46 »
Då skall du absolut ha övertidsersättning, om inte annat har avtalats. Fick du inte det får du ringa och påpeka, det har jag själv fått göra några gånger. Flera gånger påstod de att de hade glömt och en gång ville de kontrollera med företaget jag var uthyrd till att det verkligen var övertid. Trots att förmannen signerat min tidsedel. Jag är vanligtvis naiv, men när företag ofta räknar fel på lönen när man jobbar ovanliga tider och det alltid räknas fel till företagets fördel blir jag misstänksam.

t4bb3

• Medelpad
    • Jakt med hund
« Svar #4 skrivet: 04 jan-12 kl 09:13 »
Allt sånt är reglerat i kollektivavtalet då jag gissar att premissen för övertid kan se olika ut.

I min bransch så har deltidare det tufft att få övertid då man räknar ett snitt på planeringsperioden. Så är schemat på 3 månader och man jobbar 80% måste du först jobba så mycket att du kommer upp i 100% innan det börjar betalas övertid på månadslönen.

Men skulle man komma upp i över 13 timmar per dag så är allt över 13 timmar övertidsberättigat och likaså allt över 52 timmar i veckan. Dock kan företaget räkna veckan på ett annat sätt än mån-sön. Hos oss är det sön-lör för att skiftgången gör att man skulle landa över 52 timmar i veckan annars.

Så hos dig är det troligen så att du på hela månaden hade behövt komma upp i heltid först för att du ska fö övertid på de passen i slutet på månaden. Så de 24 extra timmarna är så kallade mertidstimmar och inte övertidstimmar.

Nu vet jag inte vilken bransch du jobbar i men det borde inte vara allt för stor skillnad.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 04 jan-12 kl 09:21 »
Det är väl även vanligt att man får sin övertid på nästa utbetalning, dvs att man får sin vanliga månadslön, och så får man förra månadens extra timmar. Är det så på ditt jobb så får du ju de extra pengarna vid nästa utbetalning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 jan-12 kl 21:56 »
Som jag tolkar det så är månadslönen baserad på arbetschema som skrevs på anställningsavtal. Samma tid och timmar mån-fre. Så om man jobbar utöver de timmarna så bör väll dessa betalas ut som övertid då de inte är med på avtal/chema. Då jag hade 8tim tjänst när jag arbeta extra borde de falla på övertid tycker jag.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 10 jan-12 kl 22:01 »
Givetvis är det övertid om det är mer än ditt schema. Däremot kanske du inte får betalt förrän månaden efter att du jobbade övertiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jan-12 kl 22:12 »
Jag är hyfsat säker på att det är en avtalsfråga. För deltidare brukar extra tid upp till heltid kallas "mertid" och betalas efter ordinarie taxa.

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 jan-12 kl 22:30 »
Jag är hyfsat säker på att det är en avtalsfråga. För deltidare brukar extra tid upp till heltid kallas "mertid" och betalas efter ordinarie taxa.

Även om jag fått/börjat heltid då jag jobba extra? Övertid är väll när man går över 8 timmar/dag ?

Givetvis är det övertid om det är mer än ditt schema. Däremot kanske du inte får betalt förrän månaden efter att du jobbade övertiden.

Den finns inte med på lönespec.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 10 jan-12 kl 22:34 »
Nej, om du får betalt för övertiden månaden efter, så finns den med på lönespecen för den månaden. Så ser min pojkväns lön ut. Månadslön i slutet av månaden, övertidsersättning, traktamenten osv på lönespecen i slutet på månaden efter.

Nina K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 jan-12 kl 22:48 »
Den finns inte med på lönespes för aktuella månaden. Tidigare har det stått Månadslön xxx, övertid xxx. Ser lite ut som om de klämt in timmarna som vanliga fast de är ju inte det.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 jan-12 kl 06:40 »
Även om jag fått/börjat heltid då jag jobba extra? Övertid är väll när man går över 8 timmar/dag ?

Tid över 8 timmar är normalt övertid.

bua

« Svar #13 skrivet: 11 jan-12 kl 07:20 »
Tid över 8 timmar är normalt övertid.
Inte om man går på schema, då kan det likväl vara mertid.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 11 jan-12 kl 14:02 »
Om jag får tveksamheter i lönebeskedet, så talar jag med lönekontoret så brukar det klarna. Antingen har jag fel, och får det förklarat för mig, eller så har de gjort fel och rättar till det nästa lön. Hjälper inte det går jag till facket och frågar.

Nina K

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 jan-12 kl 20:51 »
Om jag får tveksamheter i lönebeskedet, så talar jag med lönekontoret så brukar det klarna. Antingen har jag fel, och får det förklarat för mig, eller så har de gjort fel och rättar till det nästa lön. Hjälper inte det går jag till facket och frågar.

Problemet är att lönekontoret inte ger mig ett svar fastän jag talat med dem. Får bara svaret ska titta på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser