Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar ankorna att värpa ägg?  (läst 2216 gånger)

lena70

• Gäst
När börjar ankorna att värpa ägg?
« skrivet: 06 jan-12 kl 17:49 »
Jag har en rouenanka och en mulardanka, båda är födda i sommeras. Någon som vet, när dessa raser börjar att värpa?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: När börjar ankorna att värpa ägg?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-12 kl 17:51 »
Jag har en rouenanka och en mulardanka, båda är födda i sommeras. Någon som vet, när dessa raser börjar att värpa?
Mulardankorna (Mulanka??) kan du inte räkna med att de lägger ägg, de blir sterila. Bara ett fåtal som värper av dessa.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jan-12 kl 17:59 »
Tack för ditt svar, då vet jag att mulankan troligen inte kommer att värpa alls. Hur är det med rouenankan, nån som vet?

siken

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 06 jan-12 kl 20:49 »
Rouenankorna jag hade (innan räv och mård utrotade hela besättningen för tredje gången så jag gav upp) brukade börja värpa någon gång mellan den 20 mars och 10 april. Mycket snö och stark kyla gjorde att de började lite senare, men om det var milt i mars började de tidigare.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 07:38 »
Okej! Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser