Hej! På facebook är det en liten diskussion om imortera ägg från utlandet..
Får man köpa ägg som sedn transporteras på flyg och sen hem till dörren? Eller är detta totalt olagligt? Sprider ägg smittor, tex. Fågelinfluensan, NC o liknadne? Om man själv åker utomlands, och tar med sej/tar med hem ett packe ägg, tar dom det i tullen, eller kan man ordna något bevis för detta?
Vet att man kan frakta max 5 hönor från danmark utan något intyg etc. Men gäller detta andra länder också?
Mvh David
(Det är inte jag som ska frakta, utan en på Facebook undrar detta, men blev lite nyfiken
)
OBS! Du får inte ta in levande höns från Danmark utan importtillstånd och papper och veterinärintyg. Det är inte samma regler för höns (lantbruksdjur) som burfåglar (sällskapsdjur). Man ska också vara medveten om att i Danmark vaccineras väldigt många höns mot New Castel (alla höns som ställs ut måste vara vaccinerade). Det innebär att dom vaccinerade fåglarna har antikroppar mot NC. Det är antikroppar man letar efter vid misstanke om utbrott. Har man otur så kan alltså insmugglade fåglar göra att man får ett NC larm med allt vad det innebär i Sverige utan att smittan egentligen har funnits här. Man kan med andra ord ställa till stor skada för sig själv och andra hönsvänner om man smugglar in levande djur.
Påföljden för att smuggla in levande djur blir dagsböter + att djuren beslagtas/avlivas. Jag vet en man som fick betala närmre 15 000kr efter att han hade försökt smuggla in 5 hönor....
Skickeägg från utladet är ju svårare att bevisa att man har beställt. Man kan ju alltid hävda att någon annan beställt äggen till en som ett skämt.... Husrannsakan kan bara polisen få om det misstänks brott som kan ge 2 års fängelse, vilket äggsmuggling inte gör. Kan dom inte beslagta dator och komma åt baknkonto kan det ju vara svårt att bevisa att man har köp äggen själv.
Men faktum kvarstår det importeras mängder av ägg olagligt från utlandet. Det som förvånar mig är att så många skriver öppet om det på forum och FB. Förmodligen inser man inte att man begår ett brott och tror att man kommer undan med det då andra verkar göra det.
Jag skulle då inte skriva på nätet om jag ägnade mig år bidragsfusk, fildelning, fortkörning eller hembränning, andra aktiviteter som är olagliga men många ändå gör. Man får väl ändå ha lite självbevarelsedrift