Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väger du också dina ägg?  (läst 1125 gånger)

Xoot

• Gäst
Väger du också dina ägg?
« skrivet: 14 jan-12 kl 01:23 »
Jag väger alla ägg som jag får här om dagarna. Från alla fjäderfä.
Har blivit väldigt viktigt och jag tävlar från dag till dag och brukar se vissa höjningar emellanåt.

Tycker inte man läser om det så ofta.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Väger du också dina ägg?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-12 kl 01:34 »
Jag gjorde det i början. Och gjorde fina diagram i excel... Det var medan vi hade bara renrasiga, fyra raser med rätt stor skillnad på äggen så jag kunde jämföra. Sedan blev det små kycklingar vars föräldrar man var osäker på och det gick inte längre skilja äggen åt...

Men det var intressant!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 14 jan-12 kl 10:43 »
Jag skulle ha vägt mina ägg när jag fick mina första i december men hittade inte vågen, nu kommer det ju stadigt 1-2 varje dag och det är ju inte för sent att skaffa en våg! Jag kan ju se att de är större nu än i början! Men jag saknar att jag inte vägde dem!! Jag har även börjat skriva datum på dem som jag såg på Rakaderos bild!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 14 jan-12 kl 11:45 »
Både väger och mäter och skriver upp allt, jag kan ju se vem som har värpt vilket ägg för jag har så många olika. Tycker det är mycket intressant, och i slutet av året kan man roa sig med tabeller och statistik.
Köpte en våg/litermått på netto som egentligen är till bakning, alltså väga/mäta upp mjöl etc., men den är så bra att väga äggen i! En liten gummisnodd i mitten gör att inte ägget rullar iväg.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 14 jan-12 kl 11:52 »
Jag väger äggen lite nu och då. De brukar hålla sig kring 50-51 gram på mina hedemora.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser