Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordbearbeta om man har STORA land  (läst 2899 gånger)

Gryning

• Mirandas have
jordbearbeta om man har STORA land
« skrivet: 14 okt-06 kl 11:32 »
Hej!
Jag har nu samlat på mig så mycket grönsaksland att det har blivit orimligt att handgräva allt. Där vi bor nu går det bra att backa till makens traktor + diverse jordbruksredskap men vi ska flytta till ett annat ställe där mina odlingar kommer att ligga innanför häckar och det kommer inte att funka att köra in med brukstraktorn där. Möjligen kan man hitta redskap till åkgräsklipparen eller något. Jag har fräst ibland när det har blivit bråttom men vill undvika fräsning eftersom jag har fått räliga frässulor en bit ner i marken och det bara har blivit värre att gräva nästa år.
Så - hur gör ni?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:jordbearbeta om man har STORA land
« Svar #1 skrivet: 14 okt-06 kl 13:43 »
Hej Marit!

Vi jordbearbetar inte! Som det är nu har vi ca 100 kvm, inkl jordgubbs-o potatisland. Nu ska vi utöka, hur mycket vet jag inte än, det beror på vad vi orkar med. Men orkar/hinner vi, så blir det betydligt mera.

Vi täcker marken med tidningspapper, kartonger etc. och lägger på organiskt material o lite jord. Lasagneodling, alltså - du kan kolla på min blogg och så finns det minst en gammal tråd om det här på forumet. Eftersom vi varken har traktor, åkgräsklippare eller jordfräs och inte orkar/hinner handgräva så är det här det enklaste för oss. Och så vårdar man sig om daggmaskarna  ;D

Så nu i dagarna ska vi ut och förbereda de nya landen - i år lägger vi på tidningar och gamla kartonger och täcker med vad vi kan komma över av organiskt material, det blir gammalt hö och en del kompost. Till våren petar vi ned potatisar i joxet och hoppas på skörd  :) På några bitar lägger vi på köpejord till våren att så i - tänkte ha baljväxter o pumpa/squash där, utöver potatisen. Får väl se hur det går - jag rapporterar så småningom.

Ska väl tillägga att de befintliga landen ligger på gammal gräsmatta och de nya kommar att ligga på åkermark som inte varit brukad på ca 40 år. Kan bara drömma (mardrömmar) om allt ogräs som skulle komma upp om man började fräsa där...

Gryning

• Mirandas have
« Svar #2 skrivet: 14 okt-06 kl 15:29 »
Två frågor:
1. Blir det verkligen tillräckligt luckert på djupet? jag har ju sett din blogg och dina odlarframgångar, men tvivlar ändå...
2 Funkar det även om man har mördarsniglar?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 14 okt-06 kl 15:36 »
Jag tror det blir luckert på djupet. Men vi har ju bara hållit på ett par säsonger, så det är lite tidigt att säga hur det funkar över tid. Vi har i alla fall fått långa fina palsternackor.

Sen blir det ju en del grävning automatiskt när man tar upp potatis och rotfrukter - var ute idag och tog in en del.  Roterar man grödorna så blir ju alla land grävda inom några års tid.

Det såg förresten fint ut "nedåt" när jag grävde upp p-nackor, luftigt o lättgrävt

Tanken är ju att man aldrig får någon plog- eller frässula, utan att rötter o maskar kan bre ut sig fritt.

Sen har vi stenig moränjord, så här finns det ju all anledning att bygga uppåt i stället för att gräva neråt. Du har det ju lite annorlunda...

Vi har inga mördarsniglar  ;D Så det kan jag inte uttala mig om.

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #4 skrivet: 15 okt-06 kl 19:53 »
I dagarna var grannen här och plöjde upp en gammal grässvål. Där var mängder med rötter för i våras fanns där små träd och annat. Marken har tidigare varit potatisländ men har inte brukats på över tjugo år.
Jag hade gjort ett prov i en del av ytan med rejäl marktäckning med gammal halm, men när jag tog bort täcket inför plöjningen så var ju givetvis alla stubbar kvar. Dessa är nu som väl är upplöjda. Tänkte be bonden att harva över detta i vår så att jag får samlat i hop rötterna.
Det är rätt lätt jord av sandtyp med små runda stenar så där blir nog fint med potatis och morötter.

Varför jag plöjde upp var att på ett annat ställe försökte jag med att lägga potatis direkt på grässvålen och täcka med halm, men knäpparlarverna käkade upp alla nypotatis, en fruktansvärd besvikelse för mig som är så lat och inte vill gräva. Nu skall jag väl utrota knäpparlarverna i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser