Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När skall hon sparka ut dem?  (läst 1369 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
När skall hon sparka ut dem?
« skrivet: 19 jan-12 kl 15:08 »
Min svarthöna har sin första kull (tror jag). Det är 5 kycklingar som nu är 8 veckor. Hon är fortfarande jättemammig och de sover fortfarande under henne fast de är rätt stora nu. När kan man tänka att hon sparkar ut dem så de får klara sig själva?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När skall hon sparka ut dem?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-12 kl 16:15 »
När hon tröttnar  ;)

Jag har haft någon höna som har dumpat sina barn redan vid 5-6 veckor och någon som har haft in kyckling under vingen på natten när den var närmre vuxen  ;)

Vanligen släpper väl hönorna kycklingarna någon gång mellan 10 och 16 veckor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 jan-12 kl 16:24 »
Åh, tack :). Då kan det dröja ett par månader till alltså, bra att veta så behöver man inte gå här otålig och väntar på ägg och nästa ruvning :-[.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Inca

• Småland
« Svar #3 skrivet: 19 jan-12 kl 20:55 »
Fast det är väl gulligt att se mamma och kycklingar tillsammans.
Jag hade en Maran höna som ruvade fram egna kycklingar, som hon efter de kläckts så lämnade hon de. Kycklingarna pep, satt hopptryckta under värmelampa medan mamman gick för sig själv. Efter en vecka la hon ett ägg och då flyttade jag ut henne från kycklingarna. Hon bara avvisade kycklingarna ändå, pickade på dem. Två dog.
Men min trogna dvärgkochin höna Sotis flyttades in till kycklingarna sen och det gick jätte bra, hon måste älska kycklingar! De låg inte under henne men alla låg i halmen under värmelampan och de följde henne när hon åt. De går fortfarande tillsammans och sover på samma pinne bredvid varann

Så va glad för kyckllingarnas skull att du har en bra mamma!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-12 kl 22:09 »
Ja, absolut - det är jättehärligt! Och visst är jag jätteglad för det :).

Bara undrade hur lång tid det kan ta för jag läste någonstans att kycklingarna brukar vara 6 v när de blir ivägskickade, så blev lite fundersam när jag räknade ut att de var 8 v nu. Och så längtar jag ju efter att någon skall börja ruva så det kan bli fler kycklingar :-[. Och Ester är en mycket ruvlysten höna och uppenbarligen en mycket god mor också :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser