Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gjuta skorsten?  (läst 5056 gånger)

jagman

gjuta skorsten?
« skrivet: 04 okt-06 kl 10:16 »
Jag håller på med ett projekt av mobil karaktär, där jag skulle vilja gjuta en skorsten i segment, dvs göra den möjlig att plocka isär, för att få större termisk massa än den en vanlig kamin kan erbjuda. Är det ngn som vet ifall detta görs, isåfall med hur stor framgång?
Jag har inte hittat några trådar eller annan info om betong/cementskorstenar!
Tacksam för hjälp-

ollebolle

Re:gjuta skorsten?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-06 kl 18:18 »
En vanlig skorsten av tegel kan plockas ner ganska lätt om lera används i.st.f murbruk. På samma sätt som kakelugnar och rörspisar.

Plåtskorsten är ju mobilt men lagrar dåligt värme. Kanske du skulle kombinera plåt/sand eller liknande. Man kan ju tänka sig att låta sanden ligga i ett tjockt rör runt det tunnare rökröret och på så sätt få en värmelagring i materialet mellan rören. Lera kan nog också fungera. Smackas i uppifrån på samma sätt som sanden hälls i.

Obs att detta bara är spekulationer. Har själv inte byggt någon hel skorsten.  Kolla med den som ska besiktiga den - dvs sotarn.

jagman

« Svar #2 skrivet: 04 okt-06 kl 19:00 »
Intressant och sannolikt en bra lösning. Dock finns det två faktorer till som jag får nämna nu i mitt förtydligande; Dels är mina gjutna betongsegment tänkta att vara ett "miljövänligare" alternativ, i det att energiåtgången till framställning av en skorsten torde bli betydligt lägre om den tillverkas av betong/cement än av metall (i detta fall dubbla lager), det andra är den ekonomiska aspekten! Men ju mer jag tänker på det så ser jag att din idé är skitbra.
Jag funderar vidare...
Vad frågan riktade sig mot i 1:a hand är huruvida de höga temperaturerna och den snabba växlingen kan spräcka godset ifall armeringens och betongens expansion hamnar i otakt. Vidare undrar jag, eftersom jag inte hittat ngn som har provat, ifall ngt i kompositionen skulle ha ngn kemisk effekt som kunde tänkas orskaka sotbränder, farliga emissioner, kalk-kolaps eller ngt annat som gör min betongskorsten till en särdeles dum idé.

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 okt-06 kl 19:42 »
Ett alternativ borde kunna vara att bygga upp skorstenen i väl magrad lera och stenar med hög värmealstringsförmåga precis på samma sätt som i en järnframställningsugn av äldre modell. Det finns väl en uppsjö sidor om experimentell järnframställning där du kan läsa mer om hur man bygger upp en sådan ugn och pipa. Tomas Johanssons böcker om experimentell arkeologi kan nog också vara till hjälp.

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 04 okt-06 kl 20:51 »
Jag skulle tro att du kan få bra krympegenskaper om du tar tunt gods i betong och gör dubbla rör liknande plåtkonstruktionen. Med t.ex hönsnät som armering kan man gjuta betongrör. Jfr. betongbåtar. Sedan fylla mellan det tunna och grova röret med sand som lätt rör sig. Tunt gods=mindre risk för sprickor. Ingen risk för att gnistor ska ta sig igenom både sanden och yttre röret.

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-06 kl 21:41 »
Det finns ju färdiga betongskorstenar som man bygger som segment  ???
Skulle dessa inte fungera så borde de inte vara godkända.
Egna gjutna segment med många krokiga rökkanaler skulle vara smart för värmeöverföringen.
Håller däremot med ollebolles sandlösning. Skall det vara mobilt så tycker jag den låter briljant. Ett rökrör i sprial med sandfyllning.
/per
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

izmxl
i Frukt & bär
[Idag kl. 14:32]

ifhqv
i Frukt & bär
[Idag kl. 11:51]

rxmmx
i Frukt & bär
[Igår kl. 20:25]

kqloy
i Frukt & bär
[Igår kl. 18:59]

ivusa
i Frukt & bär
[Igår kl. 16:19]

fnhvd
i Frukt & bär
[Igår kl. 12:05]

lebyt
i Frukt & bär
[Igår kl. 09:27]

ibaoj
i Frukt & bär
[Igår kl. 06:39]

pvhgd
i Frukt & bär
[Igår kl. 04:07]

wnfld
i Frukt & bär
[Igår kl. 02:06]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser