Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går ankor upp/ner på landgång.  (läst 1859 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Går ankor upp/ner på landgång.
« skrivet: 25 jan-12 kl 09:51 »
Jag blir snart ankägare för första gången.
Ska bli så himla spännande.
Båda mina småhus står på stolpar, kan ankorna lära sig att gå på bred landgång .
Man kanske ska sätta upp sidor på spången.
Eller får jag sänka ner den närmare backen (huset alltså).
vad tror ni. ???
Hedemorahöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Går ankor upp/ner på landgång.
« Svar #1 skrivet: 25 jan-12 kl 10:00 »
Det beror lite på vilka ankor man har. Myskankor är duktigare på att gå på spång är min erfarenhet.

Jag har alltid vägg på åtminstone en sida, och som en fålla i anslutning till uppgången eller till dörren om huset står på marken. Ankor är lätta att valla, men om de kan smita förbi dörren, så gör de gärna det, särskilt de första veckorna i ett nytt hus och om något förändras, t ex individer kommer till eller tas bort, man ändrar inredning eller något liknande. Ankor gillar när man har likadana rutiner varje dag, då går de snällt som de ska. Förändringar, särskilt kring deras hus, brukar de bli stressade av i några dagar, innan de har vant sig.

Så landgång går säkert bra, men se till att de inte kan smita förbi uppgången, och att åtminstone ena sidan är täckt, så att de inte bara smiter iväg när du ska driva in dem.

Jag har lärt mig den hårda vägen att man måste se till att ankorna går in i sitt hus varje kväll. Innan jag hade fållor till mina djur kunde de gå många varv runt husen och vägra gå in. En gång för två år sedan lämnade jag mina ankor ute över natten, jag hade försökt i 2 timmar att få in dem. Räven kom och tog allihop, jag hittade en död, de andra var ivägburna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jonte P

SV: Går ankor upp/ner på landgång.
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 22:12 »
Jag har landgång till både mina gäss och myskankor och de går upp och ner på dem utan problem. Ibland går de (både gäss och ankor) t o m uppför hönsens ganska smala och branta landgång, speciellt på vintern när de vet att de kan kalasa på hönsens mat...

Så nej, det ska nog inte vara något problem. Om det är vanliga ankor kan jag tänka mig att det är en fördel om landgången inte är för smal och / eller brant.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser