Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföra insättning av moms tillbaka?  (läst 13675 gånger)

Sjökärrets ekogård

• Uppland
Bokföra insättning av moms tillbaka?
« skrivet: 30 jan-12 kl 15:22 »
Hej!
jag undrar vilka konton man bokför moms man fått tillbaka från staten som man sätter in i företaget igen.

är det en egen insättning?
eller nåt annat?

tacksam för råd och tips.

Existens?

• Gäst
SV: Bokföra insättning av moms tillbaka?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-12 kl 18:43 »
Momsen är företagets pengar, till skillnad från vanlig skatteåterbäring som är dina privata pengar. Det blir alltså ingen egen insättning om du för in momspengarna på företagskontot.
Det som ställer till det lite vid enskild firma är ju att du har ett skattekonto där alla pengar samlas som har med skatt och moms att göra, och så har du då endast ett konto knutit dit, dit skatteverket betalar ut pengarna. och då beror alltså fortsätttningen på om det kontot är ditt privata, eller företagskontot.

Tänker vi oss att det är ditt privata konto som pengarna kommer till, och man vill vara ultrapetig, så är det ju då först ett eget uttag när du får pengarna utbetalade, och sen en egen insättning när du för över dom till företagskontot.
Men eftersom de två transaktionerna tar ut varandra så kan man ju skippa det steget och boka momspengarna direkt från momsredovisningskontot ( 1650 eller 2650 ) till företagskontot, 1930, eller vilket du nu använder.

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-12 kl 19:36 »
Jag har momsen separat så det förenklar det hela. Ska läsa igenom ditt svar noga och se om jag kan lösa det. tack för vänligheten.

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 feb-12 kl 20:00 »
Hej igen,

när jag bokförde momsredovisningen för ett år sedan avslutade jag med att sätta summan som staten skulle betala tillbaka på följande sätt:

2650 kredit (momsredovisning)
2012 debet (avräkning moms)

i mars betalade staten tillbaka summan

ska jag då göra såhär när jag bokför den sista transaktionen då jag återför pengarna:

2012 kredit (avräkning moms)
1940 debit (bankkonto)

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 feb-12 kl 22:27 »
Nja..du ska helst inte blanda in 2012 i momsen.  2012 är för skatter du betalar in under året, och det kontot nollas mot 2010 vid bokslutet. Skatter är en privatsak, och moms är en företagssak.
Så när du bokför din momsrapport vid årsslutet, så nollar du ju momskontona, och mellanskillnaden , skuld eller fordran, läggs på 2650. Där får den stå kvar över bokslutet och i deklarationen tar du upp den summan som en 'övrig skuld' eller 'övrig fordran' beroende på om du är skyldig eller har att fordra.  Sen kan den summan stå kvar på det kontot tills du får utbetalningen, då för du över summan från 2650 till företagskontot. ( eller tvärtom ifall det är moms som ska betalas in ).

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 02 feb-12 kl 22:30 »
Men nu hamnade den på 2012, så då är det lämpligt att ta summan från 2012 till 1940. Så blir det rätt i alla fall även om den har bott på fel ställe ett tag.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 feb-12 kl 22:44 »
Men nu hamnade den på 2012, så då är det lämpligt att ta summan från 2012 till 1940. Så blir det rätt i alla fall även om den har bott på fel ställe ett tag.

Jo, givetvis..det glömde jag skriva :)... Jag menade mest för framtiden..

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 03 feb-12 kl 18:23 »
Hmmm  nu blir jag lite förvirrad angående konto 2012 avräkning moms. Den här frågan ställde jag för ett år sedan och du hade vänligheten att svara och jag följde detta råd på mina funderingar då:

"Hej!
Nu i momsdeklarationstider för oss som deklarerar i skattedeklaration undrar jag:

visst är det så att man måste nollställa momsen i bokföringsprogrammet? Det är väl inget programmet gör automatiskt? Jag har ett program som heter UNIBAS som för övrigt är lätt att jobba i, dvs man behöver inte kunna debet o kredit men man kan använda det om man vill.

Har jag fattat det rätt att man gör såhär?

1. för över till 2650 den summa man ska betala el få tillbaka från staten? (UT minus IN-moms)

2. sedan från 2650 till 2012 (avräkning)

3. sedan från 2012 till antingen från eller till bankkonto eller eget uttag/insättning beroende på varifrån man tar pengarna resp sätter in dem?

Loggat

--------------------------------------------------------------------------------
 Existens?
Forumveteran

Antal inlägg: 3382

SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #62 skrivet: 15 feb-11 kl 11:01 »Jag vet inte hur det görs i Unibas, men det vanliga är ju att när du drar fram en momsrapport så får du boka in summorna på ingående och utgående moms så att dom kontona nollas, sen läggs då mellanskillnaden på 2650. När man går över årsskiftet/bokslutet, så ska alltså 2650 vara det enda av momskontona som det finns nån summa på, + eller -  beroende på om man är skyldig eller ska få tillbaka moms.

2650 måste sen tömmas manuellt, ja.

Jag brukar göra i 3 steg. 
Vid månadsslut/årsslut går summan till 2650.
När jag deklarerar momsen går summan till avräkningskontot.  ( det är väl denna punkt som är lite valfri, tidsmässigt )
Och när summan betalas ut eller in, så förs det över till/dras från bankkontot.

Så, ja, du har fattat rätt ser det ut som.. "

Fråga:
Vad heter ditt avräkningskonto som du hänvisar till ovan?

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-12 kl 18:27 »
kan ni som är bevandrade i denna fråga skriva exakta kontotransaktioner

dvs vilka konton + kredit eller debet när man ska nollställa momsen om man har pengar att få tillbaka sedan från staten?

känner mig förvirrad just nu.

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 feb-12 kl 22:39 »
Hmmm  nu blir jag lite förvirrad angående konto 2012 avräkning moms. Den här frågan ställde jag för ett år sedan och du hade vänligheten att svara och jag följde detta råd på mina funderingar då:

"Hej!
Nu i momsdeklarationstider för oss som deklarerar i skattedeklaration undrar jag:

visst är det så att man måste nollställa momsen i bokföringsprogrammet? Det är väl inget programmet gör automatiskt? Jag har ett program som heter UNIBAS som för övrigt är lätt att jobba i, dvs man behöver inte kunna debet o kredit men man kan använda det om man vill.

Har jag fattat det rätt att man gör såhär?

1. för över till 2650 den summa man ska betala el få tillbaka från staten? (UT minus IN-moms)

2. sedan från 2650 till 2012 (avräkning)

3. sedan från 2012 till antingen från eller till bankkonto eller eget uttag/insättning beroende på varifrån man tar pengarna resp sätter in dem?

Loggat

--------------------------------------------------------------------------------
 Existens?
Forumveteran

Antal inlägg: 3382

SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #62 skrivet: 15 feb-11 kl 11:01 »Jag vet inte hur det görs i Unibas, men det vanliga är ju att när du drar fram en momsrapport så får du boka in summorna på ingående och utgående moms så att dom kontona nollas, sen läggs då mellanskillnaden på 2650. När man går över årsskiftet/bokslutet, så ska alltså 2650 vara det enda av momskontona som det finns nån summa på, + eller -  beroende på om man är skyldig eller ska få tillbaka moms.

2650 måste sen tömmas manuellt, ja.

Jag brukar göra i 3 steg. 
Vid månadsslut/årsslut går summan till 2650.
När jag deklarerar momsen går summan till avräkningskontot.  ( det är väl denna punkt som är lite valfri, tidsmässigt )
Och när summan betalas ut eller in, så förs det över till/dras från bankkontot.

Så, ja, du har fattat rätt ser det ut som.. "

Fråga:
Vad heter ditt avräkningskonto som du hänvisar till ovan?

Jag ber om ursäkt om det blev förvirrande med mitt 'avräkningskonto'.. Jag har  skapat ett som jag kallar 2660, och det motsvarar skattekontot på skatteverket. När jag deklarerar momsen för jag alltså över summan från 2650 till 2660, för det är ju då jag liksom 'lämnat över' till skatteverket, sen när pengarna betalas ut så flyttar jag dom från 2660 (skattekontot ) till bankkontot.
Men somliga tycker det steget via 2660 är onödigt, men eftersom jag redovisar moms varje månad, så blir det väldigt rörigt om jag låter summan stå kvar på 2650. När du däremot bara redovisar en gång per år, så kan ju summan stå kvar på 2650, för det hinner ju ändå tömmas innan det är dags för nästa momsredovisning.

Men över bokslutet är det alltid endast 2650 som ska ha en summa på sig, andra momskonton ska vara nollade med hjälp av momsrapporten som du tar fram i slutet av året.

Däremot ska du inte blanda in 2012 i momsgrejandet. 2012 heter ju i bas 'egna skatter' och ligger i den kontogrupp som hanterar 'eget kapital', och har alltså inget med momsen att göra.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 feb-12 kl 22:54 »
kan ni som är bevandrade i denna fråga skriva exakta kontotransaktioner

dvs vilka konton + kredit eller debet när man ska nollställa momsen om man har pengar att få tillbaka sedan från staten?

känner mig förvirrad just nu.

Det blir nog lättare om du beskriver hur din momsrapport ser ut från ditt program.

Om vi säger att du sålt grejer och fått in 10 000 i moms.
Du har köpt grejer och betalat 25 000 i moms.

Tittar man då i balansrapporten så kommer den att visa t.ex konto 2611 -10 000,  och konto 2641 +25 000.

Nu drar du fram en momsrapport.
Hos mig kommer den i 2 delar. Den ena sidan visar alla momskonton och omsättningen, och den använder jag för att fylla i  momsdeklarationen.
Den andra sidan är en verifikation som ska bokföras som sista verifikation.

Och i detta exemplet kommer den då att visa

2611 + 10 000
2641 -  25 000
2650 + 15000

Så när du bokar in den kommer alltså kontona 2611 och 2641 att nollställas (  du bokade ju tvärtom de värden som fanns på kontona ) och mellanskillnaden hamnar på 2650.

Nu är momskontona nollade och du kan börja om på nästa momsperiod. och din fordran ligger på konto 2650.

Blev det nåt begripligt?.. :)

Ps, jag skriver bara plus och minustecken...  Plus = debet... Minus = kredit
« Senast ändrad: 03 feb-12 kl 22:58 av Existens? »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 03 feb-12 kl 23:15 »
enligt bas2010 är skattekonto 1630.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 feb-12 kl 08:20 »
enligt bas2010 är skattekonto 1630.

Det är samma text till konto 2012,  så det är inte hela världen vilket man använder, men till enskild firma skulle jag ta 2012.

Alltså, jag är inte ute efter att säga åt folk hur dom ska göra, och att det finns ett rätt sätt. Jag försöker förklara principen.

Och eftersom frågajn handlar om moms, så är kärnan att momsen inte ska blandas med egna skatter, i en enskild firma.

Sen vilka konton man använder går ju att ifrågasätta i det oändliga. Mitt program lägger t.ex en momsfordran i momsrapporten på konto 1650, och en skuld på 2650. Men det är ju om man vill vara petig, eftersom 10-kontona är tillgångskonton.
« Senast ändrad: 04 feb-12 kl 08:50 av Existens? »

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 05 feb-12 kl 16:24 »
Stort tack för beskrivningen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser