Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag nu!!!  (läst 1678 gånger)

A_Bengtssson

• Västergötland
Hur gör jag nu!!!
« skrivet: 30 jan-12 kl 18:37 »
Idag hittade jag en helt livlös och "kall" kyckling utanför redet. Jag trodde den var död, men envisa döttrar och 30 min. på en vetekudde fick liv i den!
Frågan är hur jag skall göra nu??!!

1. Sätta tillbaka den ut i hönshuset under hönan, med risk att den fryser ihjäl (igen)?
2. Hämta något syskon och ha dem inne i en liten bur?
3. Hämta in syskon och mamma (halvvild) i samma bur?

Det finns en värmelampa i hönshuset, men nu snackas det om ner mot -20 grader till helgen...

Vad tycker ni? Har någon något annat förslag? Detta är de första "vinterkycklingar" jag har haft hand om!

flax

• Halland
SV: Hur gör jag nu!!!
« Svar #1 skrivet: 30 jan-12 kl 19:26 »
Jag skulle ha placerat höns och kycklingar instängda och varma tills kycklingarna växt till sig och vädret blivit varmare. Det lät som om du hade möjlighet till det. Lycka till!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jan-12 kl 19:42 »
Hände likadant för mig i höstas. Tog in den och lade i kläckaren i ett dygn och la tillbaka den hos hönan, men såg till att hönan var instängd i ett lite mindre utrymme tillsammans med den så att samma sak inte skulle kunna uppstå.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 10:32 »
Det där har hänt mig flera gånger att kycklingar som varit nykläckta hamnat utanför. Misstaget jag gjorde var att inte ha ett tillräckligt djupt "hål" för hönan att ligga på. Dvs bara rede med låga kanter och lite sand och lite halm. När jag började lägga massor av halm och ordna till en fördjupning under så råkade inte kycklingarna komma utanför på samma sätt då de gled ned i lilla hålet under hönan. Även äggen gled ofta ut innan om de låg på många men inte nu längre  ;D

Och visst är det fantastiskt att kycklingar återuppstår från de döda med lite värme igen  :). Man ska alltid testa att värma upp dem en stund - de har verkligen sett döda ut och helt plötsligt börjar de pipa efter att ha legat i handen en stund. Vissa alternativare lägger dem i BH-ån  ;D Så slipper man gå runt med dem i handen om man inte har lampa eller kläckare i närheten.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

PetraL

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-12 kl 14:34 »
Tre stycken har frusit ihjäl för mig  :'( Så mamma höna och pycklisarna fick flytta in i garaget, dem verkar väldigt nöjda  :D Är ganska övertygad om att resten av dem 25 hönsen också vill komma in i garaget, samtidigt är jag helt övertygad om att sambon hade blivit spritt språngandes ...  >:D

Flytta in dem om du kan!

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 04 feb-12 kl 20:55 »
Hejsan och tack Bengtsson och alla som svarat i denna tråd!

Tack vare Er erfarenhet så räddade jag troligen mina kycklingar från att få för kallt vid borymning, tog in dem 5 st hedemora och hönan som ni föreslagit.

Nu är dom inne i pannrummet i väntan på att -32 grader utomhus ska minska en aning.
Inne i hönshuset är det under noll och två värmelampor håller vattnet ofruset. Ca -10 vid golvet,  varm potatis som tillskott.  Majs korn vete och spirat korn som jag odlar i blomkrukor i fönstret.
Åter tack och lycka till med årets kläckningar!
Getar´n
Livsglädje

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser