Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ungar i kyla  (läst 1856 gånger)

Harriet S

ungar i kyla
« skrivet: 02 feb-12 kl 09:30 »
Hej på er alla.
Jag undrar vad ni har för erfarenhet att låta kninerna få ungar på vinter/vårvinter när det är kallt. Är det något som dom klarar eller rent djurplågeri? Jag har bara fått ungar på vår och sommar, men även då har det hänt att ungar frustit ihjäl utanför boet.
Jag vill så gärna komma igång nu med kaninerna, och ha säljfärdiga ungar i maj och hinna med en kull till per hona där ungarna kan gå ute i betesburar och äta tills dom slaktas.
Mina honor bor inomhus med helt ouppvärmt, och det kommer ju förmodligen kunna vara några riktigt kalla dagar även framåt mars/april. Törs jag para dom nu i februari?
/ Harriet

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: ungar i kyla
« Svar #1 skrivet: 02 feb-12 kl 10:05 »
Hej!
Mina honor fick ungar en nyårshelg för några år sedan, det funkade.
Det du ska tänka på, är att det är extra mycket med strö, så de kan gräva ner ungarna i strö-bädden.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

kaninmanen

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-12 kl 10:32 »
hej jag tycker det funkar bra men man måste tänka på att ha en bra bo låda till dom med mycket hö och halm ;) men första föderskor ska man inte ta på då är risken stor att ungarna dör . nu har jag en kull på 8 st som är 2 v det funkar bra. mamman sätter i för bo hållet så dom får inte komma ut om det är för kallt ;) och lika dant gör mina andra honor om det är för kallt för dom små. men det går åt mycket kraftfoder tills dom är slakt klara :-\ så min åsikt så lönar det sig inte att när det är som kallast...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 feb-12 kl 11:04 »
Se till att det är en bra kant på bolådan så ungarna skrapas loss från mamman när hon hoppar ut,ungar som hamnar utanför fryser snabbt ihjäl. Inne i boet brukar det vara varmt och gott,täck gärna lådans sidor med spån/halm,och ha gärna lite extra under.
Fjäderfän och kaniner

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #4 skrivet: 02 feb-12 kl 16:46 »
Vi fick en kull i början av december som alla mår utmärkt, växer som ogräs! En kull fick vi inatt, en unge låg död utanför bolådan men resten verkar må prima. Rör sig i boet som honan gjort av rejält med halm och mer päls än man tror att de kan plocka på sig själva, var varmt och mysigt där i när ett finger stacks ner för snabbkoll, är 7-8 st.

Våra kaniner bor inomhus oisolerat, är några minusgrader just nu.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Harriet S

« Svar #5 skrivet: 02 feb-12 kl 20:09 »
Tack för era svar, jag törs nog prova låter det som.
Just nu är det -23, så det kan ju bara bli bättre!

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #6 skrivet: 04 feb-12 kl 16:36 »
Här föddes två kullar förra helgen, fast honorna hade fått flytta in på kattvinden helgen före. Där är det plusgrader...
Tycker det känns lite taskigt att utsätta honan för en kull i massa minusgrader, det går åt mycket kraft, näring och vätska för att föda upp en kull.
Senaste veckan har vi haft -7 till -21 grader ute...
Att ungarna ev. kan frysa ihjäl känns inte lika "jobbigt", de fryser ihjäl om det kommer utanför boet...oavsett om det är februari och -20 grader eller mars och +2 grader.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser