Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bajsätande  (läst 3763 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
Bajsätande
« skrivet: 01 feb-12 kl 14:49 »
Hej har en cocker tik på 1 år har problem arton äter bajs efter mina andra hundar hjälp mig med råd

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bajsätande
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 14:59 »
Mata alla djur med ananas  (får  bajset  att   smaka illa).   Byt  även  till ett  mer lättsmält foder.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 15:09 »
På våra har det räckt med LOSS!!!!!!  IIIIssssssss äckligt, inte plocka skiten.
LOSS!!! bara om hunden hunnit ta skiten i mun. Är man beredd så behöver man bara säga NEJ! IIIIISSSS äckligt när tanken dyker upp i hundhuvvet.
Å så OOOUUUUUU DUUUUUUUUUKTIG loss, vid hörsamhet. Kalla in och ge en klapp eller en bit godis. Försök tajma så det blir en avledning.

Kanin och rådjursskit är en annan sak men det har vi inte prioriterat. Om man inte förbjuder allt så är det lättare att inte få en ögontjänande hund.
« Senast ändrad: 01 feb-12 kl 15:12 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-12 kl 16:16 »
Försökt med alla hemska ljud hon smyger med de i minnen till hon kommer in jag ger de peddigree nu man kan ju bli tokig

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 17:06 »
Försökt med alla hemska ljud hon smyger med de i minnen till hon kommer in jag ger de peddigree nu man kan ju bli tokig

pedigree? vaffö? ??? Ska du mata ihjäl dom, eller?
Pedigree är superbelöning i st f köttbullar, prinskorv o tokad lunga. Visst! Om du lär henne att bära ut skiten.
Först lära henne vad plocka är, sen bära, sen ut. Jo då kan det ju gå åt några pedigree men dela dom i 4 bitar utom sista, när hela uppdraget är utfört.
« Senast ändrad: 01 feb-12 kl 17:10 av ToA »

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 17:09 »
Varför inte pedigree ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 17:19 »
Varför inte pedigree ?

Varför pedigree?

Ja om hon matvägrar kanske, men här har vi inte haft de problemen mer än temporärt. Då har jag skapat konkurrens. Man kan "gå" med pekfinger och långfinger och säga att baggen tar maten, eller härma en fluga. Går faktist att säga att hönsen eller katten får maten också. ;D

Vi liksom de flesta har motsatt problem, att hundarna äter för mycke/för fett/för gott. SuperDuperfoder behövs inte bara hundarna tål det. Vissa är ju kinkiga med magen, andra har allergi, etc. Alla foder innehåller allt som en hund behöver och mer ändå.  Behövs varken pedigree eller skitdyrt foder.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 01 feb-12 kl 17:40 »
Jag har 3 hundar köper en stor säck

vicky-g

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-12 kl 17:58 »
Om hundar äter hundskit kan de bero på att de har obalans i magen eller har svårt att ta upp näring. Vår yngsta hund åt hundskit när han kom till oss vid ett års ålder. Han var då mager, åt Royal Canin, lös mage och åt dåligt. Vi bytte direkt till färskfoder och bajsätandet slutade ganska omgåeende. Magen började fungera som den ska och han fick lite hull. Och aptiten är mer än nog. Skulle kunna äta dagarna i ända.  ;D

Så om hunden äter hundskit måste man först fundera på om det är en olat eller en brist. Olater tränas bort och brister löses med foderbyte/tillskott.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 01 feb-12 kl 18:08 »
Jag har 3 hundar köper en stor säck

Ja vi har bara en nu men skulle aldrig komma på tanken att köpa annat än säckar. Ju stötrre, ju bättre.
Från försvarsmakten kom det alltid 2 säckar åt gången, de har avtal med Bozita.

Har haft lite viktproblem med vår egen, Labrador och kastrerad tik är två faktorer, allergimedicin är en till.
Här har vi kört med Royal Canin allergi förut. Verkar ha blivit bättre så nu har vi provat några säckar Carrier. Kom på att det var betydligt magrare. Kostar 35-40% mindre och finns på hemmaplan. Kan man spara 200 spänn i månaden och ändå få smalare hund så.......

vicky-g.
Var och en blir väl salig på sin tro. Min är att hundar som äter skit från katter eller andra hundar BLIR sjuka.
Häst, rådjur och kanin-skit kan ibland reparera en dålig hundmage.
Sen finns det ju en och annan hund med dålig mage. Det går inte att bota med foder som har högre vattenhalt (färskfoder) än foder med lägre vattenhalt (torrfoder).

Vissa hundar är känsliga mot vissa ingredienser som ingår i foder.

Jag har hittills inte sett någon undernärd hund i verkligheten. Bara för tjocka. Men jag tror att de finns.
« Senast ändrad: 01 feb-12 kl 18:22 av ToA »

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 feb-12 kl 19:26 »
Tyvärr...den som kommer på ett botemedel mot detta ofog blir garanterat rik.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 01 feb-12 kl 19:34 »
Hon är bra i hullet alldeles lagom så de är inte problemet. Magen fungerar bra . När hon kom så kliade hon säg väldigt mycke bytte då foder till pedegriee blivit bättre 

irma56

• Småland
« Svar #12 skrivet: 01 feb-12 kl 19:43 »
Två av mina hundar var bajsätare vid ettårs-åldern. Många hundägare jag känner säger att deras unga hundar ätit bajs någon period. För hundar är det inte otäckt, bara vi som tycker så. De brukar sluta av sig själva. Annars är det bara att övervaka och "neja" när det händer. Jag tycker nästan det är värre med döda halvruttna djur som hundar gärna äter om de hittar några sådana godsaker ute.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 02 feb-12 kl 09:28 »
Hon är bra i hullet alldeles lagom så de är inte problemet. Magen fungerar bra . När hon kom så kliade hon säg väldigt mycke bytte då foder till pedegriee blivit bättre

Tvivlar på att pedigree skulle va speciellt bra för allergihundar, men det är ju individuellt vad de är känsliga mot.
Finns så många anledningar att en hund kliar sig. Villrådig eller i brist på annan sysselsättning t.ex.
Vad kostar 20-25 Kg. Pedigree?
Fetthalt?

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 feb-12 kl 09:38 »
Tvivlar på att pedigree skulle va speciellt bra för allergihundar, men det är ju individuellt vad de är känsliga mot.
Finns så många anledningar att en hund kliar sig. Villrådig eller i brist på annan sysselsättning t.ex.
Vad kostar 20-25 Kg. Pedigree?
Fetthalt?

Det är inte så att du blandar ihop det med Frolic?

Pedigree är inget speciellt dyrt foder.

Ananas har vi också kört med när vi hade en labrador som käkade hundskit, det funkade fint, och efter ett tag är ovanan borta.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 02 feb-12 kl 11:30 »
Det är inte så att du blandar ihop det med Frolic?

Pedigree är inget speciellt dyrt foder.

Visst phaen är det så! Hur KUNDE jag  :-[  Tar tillbaka allt och ber om ursäkt för resten.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 02 feb-12 kl 19:52 »

vicky-g.
Var och en blir väl salig på sin tro. Min är att hundar som äter skit från katter eller andra hundar BLIR sjuka.
Häst, rådjur och kanin-skit kan ibland reparera en dålig hundmage.
Sen finns det ju en och annan hund med dålig mage. Det går inte att bota med foder som har högre vattenhalt (färskfoder) än foder med lägre vattenhalt (torrfoder).

Vissa hundar är känsliga mot vissa ingredienser som ingår i foder.

Jag har hittills inte sett någon undernärd hund i verkligheten. Bara för tjocka. Men jag tror att de finns.

Visst blir man salig på sin tro, men som alla djur och människor så mår hunden bäst av att äta det den är till för. Det finns en anledning till att vargar och vildhundar i fångenskap inte föds upp på torrfoder.
Torrfoder och färskfoder är INTE samma sak, men med olika vattenhalt. Färskfoder är rå föda som är det hundar är gjorda för att äta.

Visst kan hunden bli sjuk om den äter hund/kattskit. T.ex. mask. Men det är något den även kan få från får. Hävdrar fortfarande att det kan vara brist/obalans, t.ex. bakterier.

Har haft hundar och känt hundar med dålig mage, alla har fått bättre mage med anpassning av föda. Har sett 2 riktigt sjuka hundar (magkatarr) som blivit bra med hjälp av färskfoder. Fast det är en annan historia.

Även feta kan lida av näringsbrist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser