Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag?  (läst 1119 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Hur gör jag?
« skrivet: 02 feb-12 kl 13:05 »
La mina skickeägg i kläckaren förra onsdagen och lyste dem i måndags. Såg tydlig spindel i 5 av 12 ägg. Ikväll tänkte jag lysa de ägg som inte jag såg något i igen. Men om det har börjat växa i dem så blir ju äggen "osynkade" med varandra, alltså de är inte i samma utvecklingsfas och hur blir det då när jag ska höja fuktighetsgrad osv inför kläckningen?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur gör jag?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-12 kl 16:35 »
Om du stoppade alla ägg i kläckaren samtidigt så började alla äggen utvecklas samtidigt. Att du inte såg spindel i alla äggen kan antingen bero på att dom är obefruktade, transportskadade, att grodden ligger under luftbubblan eller att skalet är så tjockt/mörkt att man inte ser ordentligt. Även en rutinerad lysare med bra lampa klarar inte att lysa alla typer av ägg redan efter4-5 dagar även om man kan klara många ägg.

Grönvärparägg och riktigt mörkbruna ägg kan jag inte vara riktigt säker på förrän det har gått 10 dagar. Ibland måste man tom vänta längre med gröna ägg!

Jag skulle vänta till helgen och lysa om och sedan plocka bort de ägg som inte är något i.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 feb-12 kl 17:59 »
Tack Azoo-Lina, du är en klippa! Nu har jag lyst äggen och nu ser jag en spindel i 9 av 12 äggen! Kläckte de tre jag inte såg något i och de hade inte en tillstymmelse av växt. Ska införskaffa en ägglysningslampa för det var inte lätt med pannlampa.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #3 skrivet: 02 feb-12 kl 20:48 »
Jag har en liten led ficklampa, fantastiskt stark, man ser jätte bra om det är något i äggen eller inte hitta en sån för några 20 or så spar du pengar.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser