Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ved/jordvärme.  (läst 4096 gånger)

nordtravare

• Medelpad
ved/jordvärme.
« skrivet: 10 feb-12 kl 09:56 »
Jag har funderat en del på jordabergvärme men spara vedsystemet för spetsning samt trygghet vid haveri och strömavbrott(panna cirkpumpar fodrar litet elverk)En sa att man skulle låta båda gå mot en acktank .Några som vet något?

nordtravare

• Medelpad
SV: ved/jordvärme.
« Svar #1 skrivet: 12 feb-12 kl 12:23 »
ingen som vet ett dugg?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 feb-12 kl 12:38 »
Vedeldning fungerar bäst med höga temperaturer. Kanske 90 grader i ackumulator. Värmepump fungerar bäst vid låga så låga ut-temperaturer som möjligt. Kanske 40 grader.

Det innebär att du bör ha stora element eller golvvärme så att du kan utnyttja mindre varmt vatten från Värmepump. Det finns inte så mycket att vinna på en ackumulator med Värmepump, men har du en sådan kan du koppla jordvärmen så att den värmer i botten. Sedan har du veden i toppen. Mycket rör blir det...

Den största vinsten är nog att du inte blir piskad att elda varenda dag det är kallt, för att hålla komforten.

En effektiv cirkpump kan du driva rätt länge från ett 12-volts batteri. Min drar 5 watt normalt. 10 om jag behöver mer sprutt.
« Senast ändrad: 12 feb-12 kl 12:43 av sɹǝpuɐ »

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 feb-12 kl 16:11 »
Värmepump till accan tror jag inte på, du spara på värmelager i jorden, och en del el när veden är billigare.
VED ÄR JU BÄST!!!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-12 kl 19:35 »
Nu ska jag svära i kykan - behåll acktanken !

Att vedeldning ger högre temp på värmevatten är ju inget bekymmer, normalt i moderna system så shuntar man ju ner tempen som går ut till radiatorslingan.
Även om du har 90 grader i acktanken så kan du köra ut 40 grader till element/golvvärme. Det som krävs är element med stooor area och eventuellt grövre rördragning än normalt - ju varmare vatten ju mindre genomströmningshastighet behöver man ha för att transportera lika stort värmeinnehåll.

Varför ska du ha kvar tanken då ?

Jo framförallt för att det går att koppla in i stort sett vad som helst i värmeväg till en acktank - sol, pellets, el, ved, jordvärme... vad du än kan hitta på som kan tänkas bli på modet i framtiden kan du koppla in på en acktank. Dessutom i framtiden med smarta elnät så möjliggör en tank att man kör värmepumpen till större del på natten när spotpriset på el är lägre. Vidare så med en acktank i systemet så får du en viss tröghet och kommer inte att råka ut för att du behöver sätta in en "knäpptank" i efterhand.

En acktank bör därför utgöra hjärtat i alla moderna värmesystem.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 20:27 »
De flesta jord/bergvärmepumpar har en ganska stor vattentank inbyggd som också ger ett visst bidrag som ackumulatortank. Men om man har plats för en rejäl tank (och är beredd att isolera den ordentligt så den inte bara värmer upp pannrummet) så är det aldrig någon nackdel att låta alla olika värmekällor värma upp den stora tanken efter behov.

Tänk gärna en extra gång på hur du ska göra för att producera tappvarmvatten vid de olika driftfallen (ved respektive värmepump). Lösningarna kan bli ganska olika beroende på vilket värmepumpsfabrikat du väljer.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 15 feb-12 kl 20:45 »
Jag tänkte från början ha jordvärme som komplement till vedeldningen, men jag skrotade det när jag insåg hur mycket hela kalaset för jordvärmen kostar (alltså pumpen/styrningen).
Så det kommer att bli solfångare som får komplettera veden istället. Då ska jag förhoppningsvis kunna spara en hel del vedklyvning. ;) Min kusins solfångare laddade 36-gradigt vatten till acctanken förra veckan då det var -17 där, och dom bor i Umeå, alltså ingen vidare bra vinkel på strålningen. Jag blev grymt impad!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 15 feb-12 kl 21:04 »
Är inte luft-vatten VP ett bättre komplement till vedpanna än jordvärme VP?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 15 feb-12 kl 21:24 »
Vad kostar en sån värmepanna?
Att komplettera mitt system med jordvärme fick jag veta skulle kosta uppåt 50 000 spänn. Då blir det mycket billigare med solvärme, som dessutom inte behöver nån avancerad styrning för att funka. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 16 feb-12 kl 09:22 »
Är inte luft-vatten VP ett bättre komplement till vedpanna än jordvärme VP?

Det beror på vad man vill få ut av anläggningen och på var i landet man bor. När det är -15 °C eller kallare långa perioder så ger ju en L/V-värmepump nästan inget tillskott alls, men jord- eller bergvärme kan leverera samma effekt året runt.
Typiska tillämpningar där L/V är bra är t ex om man vill korta av eldningssäsongen, slippa elda höst och vår men accepterar att ta allt sitt energibehov från ved mitt i vintern. L/V är utmärkt för den som vill producera billigt tappvarmvatten på sommaren (vandrarhem etc där det blir mycket duschande sommartid).

Sen finns det ju en del fall där det inte är möjligt eller praktiskt med jord- eller bergvärme, exempelvis om man inte har tillräckligt mycket mark att plöja ner en jordvärmeslang på eller om markförhållandena är sådana att det krävs mycket dyr infodring och sånt för att åstadkomma ett borrhål.

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser