Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varroabehandling med syror  (läst 1147 gånger)

ValleT

• -
varroabehandling med syror
« skrivet: 10 feb-12 kl 09:58 »
hur ska man använda syrorna för att få en lika effektiv behandling som med Apistan?
Med Apistan kan jag behandla tidigt i augusti, bina blir avlusade och det kommer också att födas bin som aldrig haft varroa och jag jag vill ha en hög andel av såna bin i vinterklotet. Hur uppnår man det med en syrabehandling?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: varroabehandling med syror
« Svar #1 skrivet: 10 feb-12 kl 20:01 »
...hur ska man använda syrorna för att få en lika effektiv behandling som med Apistan?...
...Hur uppnår man det med en syrabehandling?
Jag tror inte det går med endast en behandling, men när väl nykvalstervågen har passerat så verkar det vara så att infektionsgraden inte är högre än att en senare behandling räcker. Den sena behandlingen håller kvalsterpopulationen såpass låg hela nästa sommar att nästan alla vinterbin som föds på sensommaren har varit fria från varroa och man når i praktiken samma effekt som du vill åt. Jag har bara vid två tillfällen fått ett nedfall över 300 vid behandling på senhösten, normalt är det under 100 och med 10 000 bin i samhället så är det ju en väldigt liten andel som träffat på de små rackarna.

Men i den akuta fasen när många samhällen runtomkring bryter ihop och man börjat sina behandlingar för sent lär det behövas upprepade behandlingar av olika slag, men jag har ingen erfarenhet av det, här hade varroan nått ett stabilt tillstånd långt innan jag började med bin. Jag har inget att jämföra med heller, före- efter varroan, den har alltid funnits som en naturlig del att förhålla sig till i min biodlarvärld.

klarre

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 feb-12 kl 16:16 »
ValleT om du behandlar med Apistan tidigt i augusti vad gör du om du har tur och får 20 kg ljunghonung under augusti och september.

ValleT

• -
« Svar #3 skrivet: 11 feb-12 kl 19:50 »
nej då fungerar inte min modell alls! Det finns ingen ljung här men ett drag på bladhonung kan det bli ibland. Jag slutskattar i mitten på augusti, det kommer in en liten slatt honung till men den får bina behålla. Detta är inte optimalt, det skulle gå att få några kg till/samhälle men jag tycker att det är värdefullt att bli klar med bina tidigt på säsongen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser