Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svarta äckliga kryp på mina höns!  (läst 2858 gånger)

Lövåsen

• Södermanland
Svarta äckliga kryp på mina höns!
« skrivet: 16 feb-12 kl 21:34 »
Min Pärla har legat på ägg som skulle kläckas idag. Men när ja kom och skulle fixa mat till dom så hade hon gått ifrån. Förstår jag det för hela redet och äggen kryllllla av svarta äckliga kryp. Tog in Pärla och badade henne men det kryllar på hela henne. Nu ska ja droppa Swift på henne. Sp hon får vila för stackarn är helt slut. Tyckte att dom badat som tokar i sandbadet. Nu vet ja varför. Stackars hönepöner.

Nina K

• Skåne
SV: Svarta äckliga kryp på mina höns!
« Svar #1 skrivet: 16 feb-12 kl 22:24 »
Var något liknande hos mig i sommras. Visade sig vara bosatta i redena. Brände redeshalmen och skrubba rent redena. Byter redes halmen oftare nu. Har inte fått tillbaka de.

Lina79

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 feb-12 kl 09:57 »
Är det inte ovanligt att man får ohyra på vintern?
Trodde det var sommartid som gällde för äckel-krypen  :o
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-12 kl 10:08 »
 >:( Gillar inte när de kryper på våra höns! Vi har haft mer röda/gula ohyror. Rensade och såpade och behandlade även hönorna kring området med varmt såpatvätt. Men en av dem blev inte fria. Provade då att lägga några hackade vitlöksbitar i dricksvattnet under några veckor. Hjälpte bra! märker dock att hönorna kunde bli lite lösa i avföringen, men i övrigt mådde de bra och drack gladeligen av vattnet.
Rensa bort allt gammalt strö m m Tvätta av med hett vatten och såpa på hyllor, pinnar m m tvätta även av de områden på hönan som är angripet. I med vitlök i dricksvattnet under en period. Då blir det inte lika mysigt för krypen. Kolla av med jämna mellanrum och se om det hjälper. Vendela PS. Kryp kan sova i hönshusen över ett år och vakna till när det blir varmt och mysigt. En stor och varm höna kanske fick dem att vakna till denna milda vinter?
Grangården

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 17 feb-12 kl 10:13 »
Just det. Vinterkylan sätter stopp för åtminstone kvalstrens aktivitet. Men ett varmt och mörkt rede med maten (blodet) serverat precis intill, det är något annat det. Kvalsterparadis.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 00:40 »
Förstår jag det för hela redet och äggen kryllllla av svarta äckliga kryp. Tog in Pärla och badade henne men det kryllar på hela henne. Nu ska ja droppa Swift på henne.
Mot loppor o löss.
Swift ???  det har 60 dagars slaktkarens... "tvättas" bort om djuret blir blött.
Flusa är ett mycket bättre alternativ 7 dagars slaktkarens och är vattenfast..

Och inget av dom dödar kvalster utan loppor o löss.
« Senast ändrad: 18 feb-12 kl 12:04 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 19 feb-12 kl 15:19 »
Låter som loppor.
Löss lägger mer vitaktiga ägg runt fjäderpennorna..

Har du kort på dom??
Eller kan du rita av hur som ser ut kanske??

/Kvalsterstein

Jag fick stronghold utskrivet av min veterinär när Alfred var dålig.
You want some..Come get some

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser