Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Å nej räv skall tro?  (läst 2989 gånger)

Nina K

• Skåne
Å nej räv skall tro?
« skrivet: 17 feb-12 kl 23:19 »
Har vi ett par tillfällen hört kusliga ljud nattetid nära vår markgräns 100m från hus o stall. Hörde för första gången dem själva nu. För någon vecka sedan hörde min mamma skrik som slagsmål/kamp. Den jag hörde var riktigt kuslig skall typ. Min mamma trodde rådjur (finns ett gäng som går här) men när jag hörde så lät det mer åt hund skall hållet. Kolla på youtube där jag hitta video på Red Fox. 

denna länk
Red Fox Sounds

Den i börja lät dom den jag hörde och då de bråka var väldigt lik vad min mamma hörde. Undrar nu om det finns någon skillnad på svenska rävarnas ljud om någon vet. Nu har vi fårhage med fårnät runtom där vi har ankor o gässen. Ska kolla fårnätet imorgon om den är okej. Granne sköt en skabbräv som tog flertal ankor för oss 2-3år sen men vi har inte sett av någon efter det.  :-\
« Senast ändrad: 18 feb-12 kl 21:05 av Nina K »

OopsMarsvin

• Skåne
    • OopsMarsvin
SV: Å nej räv skall tro?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-12 kl 00:12 »
Det är räv!
Rävarnas parningsljud vid denna tiden låter som en hund som slår sig och vrålar.
Vänner till mig frågade oroligt en gång vad det var i skogen de nyss flyttat till som lät som en konstig dinosarie.
När jag var barn och hörde det så trodde jag det var en hund som blev dödad. När det sedan kom från flera håll  med korta mellanrum så insåg jag att så många hundar lär ju inte bli dödade, då fattade jag, det var varulvar! Jag var livrädd! Hahaha!! Vad ska ett barn tro om ett sådant ljud!
Mitt i Skåne.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 18 feb-12 kl 00:13 »
Fårnät hindrar inte en räv i längden, inte en grävling heller. Är de inte inne i något hus på natten? En räv kan låta lite som ett mellanting mellan en hund och ett lekande barn/barn som är rädd/skadad.

Ett rådjur kan också ha ett skalliknande ljud.

Svårt att säga säkert vad du/ni hört, men rävarna är aktiva nu, parningstider har jag förstått. Så passa era djur, och håll dem inne mellan skymning och gryning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ek

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-12 kl 00:14 »
Det är parningssäsong .. Gå ut en kväll och ställ dig och lyssna du kommer bli förvånad hur mycket räv det finns..

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 feb-12 kl 01:02 »
Det är parningssäsong .. Gå ut en kväll och ställ dig och lyssna du kommer bli förvånad hur mycket räv det finns..

Okej. Väldigt kusligt ljud i alla fall. Sedan inte kunna se vad det är men låter än här o där. Vi har alltid tagit in ankor och gäss över natten året om så de är säkra. På sommaren så är det både fårnät och eltråd runtom och vi har även satt upp hönsnät längsmed fårnäten där ankorna är då de unga kom igenom hålen. De ankor som togs förra gången var ren otur då de smet igenom en inte stängd grind och iväg en bra bit då räven kom. Nära huset och stallet har vi inte haft efter den gång vår hund jaga en räv tvärs över åkern.  >:D väldigt nära hon fick den innan den kom undan då vår hund inte våga hoppa över eltråden som var avstängd den sidan (hon visste inte :P). Under de år jag bott här så har jag aldrig hört dessa skall förr. Kan inte minnas att jag någonsin hört eller visste att de hadde ett sådant beteende.

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 21:18 »
Gått en runda på markerna och andra sidan fårnäten på grannarnas åker. Fanns många tydliga fotspår i snönn som ligger kvar. Hunden var med på turen och hon var väldigt intresserad av en hålighet där sten och annat från åkern lagts. Vi misstänker att det kan vara ett gryt eller nått tillhåll då det ligger bredvid där vi hitta de tagna ankorna tidigar år. Har inte sett spår på innsidan i fårhagen dock. Ska höra med en granne som sköt förra räven om han kan hålla utkik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser