Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fostermor?  (läst 1619 gånger)

Brahmaputra

• Gotland
Fostermor?
« skrivet: 19 feb-12 kl 18:53 »
Finns någon erfarenhet därute angående att ge maskinkycklingar en fostermor? Det är ju ändå mycket beteenden som förloras när dom små växer upp utan förälder..  som förslag en surhöna som vill ruva men kliver av och är opålitlig. Eller höna av det snälla o vårdande slaget? Är lite nyfiken på detta och vill gärna höra vad ni tänker om detta..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Fostermor?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-12 kl 19:19 »
Jag har en vuxen höna som sällskap just nu till ett gäng maskinkläckta, funkar bra, hon är så snäll, dock inga moderkänslor att hon går runt och kluckar o visar de små som en riktig hönsmamma gör, men har man tur så kan känslorna klicka till o komma senare också o hon tar hand om de helt som om det vore hon som ruvat fram de, har hänt förut. =) Men även om hon inte bryr sig i de små så värst så verkar pluttarna uppskatta att ha en vuxen höna med sig o kika vad hon håller på med, snylta lite extra mysig värme ifrån... Idag när vi skulle möblera om lite så stängde vi av värmelampan, då mosade sig alla kycklingar under hönan som inte är mycket större än vad de är sig under henne ... Såg lite kul ut med en "svävande höna". ::) ;D

Min pojkvän har en tupp, Kotten, en Chabo/Dv kochinkorsning. Han har sedan över 1 år tillbaka gått med kycklingar. Både ihop med hönsmammor som ruvat fram kycklingar men även ensam ihop med maskinkläckta kycklingar eller kycklingar som blivit övergivna av sin mor. Han har värmt de, visat mat, skyddat de Han har visat att han är extremt rädd om det han har hand om, blir helt förtvivlad om man fångar något som börjar pipa upprört, tror inte han skulle tveka attackera om det hade handlat om ett rovdjur som fångat kycklingen/ungdjuret, när det gäller människa står han och kacklar upprört och springer oroligt ca en meter framför en fram o tillbaka, fram o tillbaka med utfällda vingar, precis som en hönsmamma kan göra. ;D

OBS att det är långt ifrån alla hönor o tuppar som det funkar med. Så man får se till och hålla koll på hur de beteer sig mot de små. Om de hackar hårt och ilsket efter kycklingarna så sära på dem. En "bra" höna men framför allt en bra tupp ska inte skada småkycklingar enligt mig.

Kotten med sina barn ::) ... Deras mamma vart helkoko och började hacka ihjäl flera kycklingar  :-\, så de togs då ifrån henne och Kotten är den som fått uppfostrat de från små dunbollar till ungdjur som börjat närma sig könsmognad.

Det här var förra vintern - våren. Efter denna kull har han hunnit med och uppfostra flera kullar till. =) Just nu går han ihop med ungdjur som han gått ihop med från de var dunbollar i höstas.

Andra bilden är på lite kycklingar o ankor som ligger o vilar vid hönan jag skrev om överst. :)
« Senast ändrad: 19 feb-12 kl 19:23 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lena70

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 feb-12 kl 19:45 »
Just nu har jag en maskinkläckt kyckling, kycklingen fick inga kompisar, det blev inga fler, jättetråkigt!.Tycker absolut att du ska pröva att hitta en fostermor..Vilken otrolig gullig historia, Linkoso berättade om överst, om lilla Kotten..Jag gör som hon, och sänder ut en STOR varning ochså, alla passar INTE för uppdraget, och om man väljer fel fosterförälder, kan det gå så illa, att kycklingen/kycklingarna hackas ihjäl..Det gäller att hitta RÄTT..Hellst INNAN djuret kommer i kontakt med kycklingen, hur i allvärlden det ska gå till???.
Min höna, är äldre, mycket lugn och tålamodig, mycket barnkär, jag visste redan innan, att hon var en höna, som brukar acceptera och ta hand "om allt och alla". ( hade inga surhönor alls nu). Fast jag var rädd ändå, när jag satte ihop dom..Hönan såg mycket fundersam ut, men gjorde inget, lätt kycklingen "hålla på", och när kycklingen lade sig under henne, så stod hon upp..Hon var inget aggressiv eller ville stötta bort kycklingen,hon var mer undrandes i sitt sätt, "var kom den ifrån??", så jag märkte rätt snabbt att kycklingen var trygg hos henne..Dagen därpå, var hon annorlunda, nu pratade hon med kycklingen, följer med till maten och vattnet, och när kycklingen ville sova under henne, så LÄGGER hon sig ner!.Tog 1 dygn innan modersinstinkten vaknade till liv..Du kan följa kycklingen på min blogg..Lycka till!! Och som Linkoso skrev, det kan lika väl vara en tupp, som vill vara mamma..

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 19 feb-12 kl 19:59 »
Helt fantastiskt! Måste prova men först ska det kläckas några att försöka på. Man förstår ju efter dessa historier varför man älskar dessa djur! Tack för era svar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 19 feb-12 kl 21:49 »
Det är bara 1 timma sedan jag smugglade ut några maskinkläckta kycklingar under en höna som surat länge  :-\ Hon verkade helnöjd och puttade varsamt dem tillrätta och snattrade med dem  :-* ;D :-*

Men precis som Linkoso skriver måste men hålla koll hur dom reagerar. Även om det oftast går så finns det surhönor som inte gillar kycklingar  >:(

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser