Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anksjukdomar  (läst 1670 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
Anksjukdomar
« skrivet: 21 feb-12 kl 19:02 »
För en anknybörjare: finns det några "vanliga" kroniska sjukdomar för ankor som man skall vara uppmärksam på? Som jag fattar det kan inte ankor få ILT?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Anksjukdomar
« Svar #1 skrivet: 21 feb-12 kl 19:21 »
Ankor är oftast friska. Vanligt problem är coccidios om det blir smutsigt hos dem när de är ällingar. Och de skitar ner sanslöst, så det blir lätt smutsigt, även om man rengör ofta. Så det är viktigt att planera hur man ska hålla sina ällingar så att det blir lättskött.

Salmonella kan de få, men de visar inga symptom på detta. Fåglar blir i allmänhet inte sjuka av salmonella, enda problemet är om man slaktar på slakteri, då krävs salmonellakontroll, annars får man inte slakta på slakteri. Salmonella dör vis normal tillagning, så det är inte farligt för människor heller, om man kan laga mat och om man håller hyfsad hygien i köket. Tyvärr är det många i Sverige som varken håller hyfsad hygien i köket eller kan laga mat. Då blir man sjuk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser