Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Attackerande myskankhane  (läst 1965 gånger)

Jonte P

Attackerande myskankhane
« skrivet: 21 feb-12 kl 21:58 »
Blev idag attackerad av min myskankhane. Är det vanligt att de ger sig på folk? Kommer han att lugna sig när våren är över och hormonerna lagt sig? Han brukar ofta komma och stå bredvid eller gå runt mig när jag är ute. Tidigare tolkade jag det som att han var social. Nu verkar det som att han ser mig som en rival. Hade röd jacka på mig idag vilket kanske triggade honom att anfalla. Några gånger tidigare har han bitit lite i byxorna men idag var det lite mer upptrappat där han hoppade på mig och bet och slog med vingarna.

Detta är min första vår med myskor så jag har inte så stor erfarenhet av hur hanarna kan vara.

Ska man bry sig så mycket om det eller är det normalt? Det värsta är väl om han får för sig att ge sig på besökare så småningom...
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Attackerande myskankhane
« Svar #1 skrivet: 21 feb-12 kl 22:02 »
Myskanksdrakar kan vara ganska hormonstinna, mina två ledare hotar varandra genom staketet (har två olika grupper). Men jag skulle aldrig acceptera att de hotade mig, och det har de heller aldrig gjort. Jag skulle byta ut hanen, om jag vore i dina kläder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 22:21 »
Jag har haft myskisar i ca 15 år nu och har faktiskt aldrig varit med om att någon Myskhane har attackerat mig eller någon annan människa, inte ens under de mest hormonstinna perioderna. Hade jag varit som du ha jag sett mig om efter en ny hane. Det finns ingen anledning att stå ut med bråkiga drakar när det finns gott om snälla Myskdrakar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kackelmann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 feb-12 kl 22:33 »
Kanske din röda jacka? Det var ju ett jävla liv på mina hönor när du var förbi här.  :) Var de lika livliga när du var inne och matade?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-12 kl 23:16 »
Aldrig vart med om folkilsken hane,däremot en hona som flaxa i ansiktet och gjorde flygande angrepp då hon vakta sina 15ällingar, mitt förslag är att du byter ut hanen..
Fjäderfän och kaniner

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 21 feb-12 kl 23:24 »
Har inte varit med om någon människoattackerande drake under mina runt 10 år med myskankor.
Men min första drake nöp tag i svansen på min mörkbruna häst som hade vita strumpor på bakbenen ;D
 Fattade aldrig riktigt om han var ute efter slagsmål eller sex ???
Hästen blev dock väldigt förvånad när ankan hängde där bak...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Jonte P

« Svar #6 skrivet: 25 feb-12 kl 23:22 »
Det har inte hänt fler gånger så jag behåller honom tills vidare. Vet inte om jag lyckades sätta mig i respekt hos honom genom att jag lyfte upp honom och höll fast honom ett tag och sen slängde honom i badet. Han kom i alla fall av sig och började tokbada istället...

Han (och de båda honorna) ruvades ut av en gås som efter kläckning inte ville veta av ällingarna så de är uppfödda under värmelampa och är väldigt tama / sällskapliga. Kanske mer än vad som är normalt för naturruvade myskisar som vuxit upp med riktig mamma? De söker gärna mänskligt sällskap. Detta gäller speciellt hanen. Så fort han ser mig kommer han och ställer sig bredvid eller går runt mig. Han kanske ser mig som en artfrände?

Kackelmann, dina höns och jag kom bra överens när jag passade dem men de var ganska reserverade och höll distans.

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #7 skrivet: 26 feb-12 kl 22:54 »
Hej

Tycker att du gör rätt som försöker ett litet tag till. Det handlar om rangordning så fortsatta dominansövningar(bra jobbat så!) lär troligtvis draken att han är lägre i rang än dig. Fungerar inte detta så bör du ge upp han och skaffa en ny drake. Det är ganska vanligt att alltför tama och icke naturligt uppfödda/uppfostrade myskankor saknar en naturlig respekt för de tvåfotade vilket då kan utvecklas till ett problem.

Lycka Till!
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser