Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flismatningssystem, ideer !?  (läst 1808 gånger)

johan5588

• Gäst
Flismatningssystem, ideer !?
« skrivet: 12 sep-06 kl 22:43 »
Hej!
Min idé är att konstruera/bygga ett flismatningssystem till mitt bostadshus på landet. Har en panna med stoker i källaren och en sädesvagn på vedbacken fyllt med flis......så nu återstår det ett finurligt transportsystem in i pannrummet.

Någon som har ideer om detta ?
Kanske någon som byggt nåt liknande eller har samma planer...

tacksam för alla svar  :)

mvh
Johan

Skrot nisse

• Skåne
Re:Flismatningssystem, ideer !?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-06 kl 13:00 »
Ge upp den iden.
Fliseldning är mycket krångligt då storleken är varierande, matrialet kompakt och mängden ska fyllas på automatiskt.
Du har två alternativ som vanlig dödlig:
1. Köp en flis panna, BAXI har en som fungerar bra, kompletra den med laddomat och ak-tankar och du har ett dyrt men bra systen.
2. Bygg en lår som du kan skyffla ut underifrån och elda upp flisen i en vanlig vedpanna.

Vad du än gör elda aldrig flis i en oljepanna, förbränningen blir enbart gjord till hälften ohch det kommer att osa.
Gift och två små pojkar. På landet i Hässleholm.
Månskensbönder med djur och jakt.

uffe66

« Svar #2 skrivet: 22 okt-06 kl 08:56 »
Kolla på pellets.info ,där finns en hel del att läsa

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 22 okt-06 kl 22:22 »
Där (på http://free.nu/pellets/index.php)
Finns flera som visar och beskriver hur de suger pellets med damsugare. Tänker anamma den principen själv när jag kommer så långt.

Det man behöver är någon form av skruv vid förrådet (din vagn) som kan mata lagom stora portioner in i sugarröret. Det är där som de största problemen ligger.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

94 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

izmxl
i Frukt & bär
[Igår kl. 14:32]

ifhqv
i Frukt & bär
[Igår kl. 11:51]

rxmmx
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 20:25]

kqloy
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 18:59]

ivusa
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 16:19]

fnhvd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 12:05]

lebyt
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 09:27]

ibaoj
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 06:39]

pvhgd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 04:07]

wnfld
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 02:06]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser