Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna svullen runt ögat  (läst 3292 gånger)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
Höna svullen runt ögat
« skrivet: 31 jan-12 kl 20:35 »
Har en höna som är likadan, pigg och glad och värper varje dag, men svullen runt ögat.  Noviform håller det i schack men det försvinner inte helt, tyvärr. Ska försöka få tag i veterinären imorgon, han var upptagen idag.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Höna svullen runt ögat
« Svar #1 skrivet: 01 feb-12 kl 19:09 »
Enligt veterinären är det stopp i en tårkanal. Jag ska spola ögat med koksaltlösning några gånger om dagen och massera svullnaden. Jag hoppas verkligen det funkar!! Veterinären är verkligen kanon, bara att ringa och ställa dumma frågor. Han berättade att han opererat en tupp med artros i benen ::)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 01 feb-12 kl 23:02 »
En bild på ögat vore intressant att se  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #3 skrivet: 05 feb-12 kl 19:10 »
Det verkar funka ;D Idag är halva ögat framme, knölen verkar ha minskat en del. Det är ju lite joxigt att massera och spola ögat, men jag har ju inget alternativ precis. Tur jag har en bra veterinär :-*. Han är guld värd och ska få en massa ägg nästa gång vi träffas.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #4 skrivet: 20 feb-12 kl 20:17 »
Tyvärr blev ögat värre nu i helgen så idag blev det veterinärbesök. Hon ska få antibiotika 2 gånger varje dag i 10 dagar, men vi ska höras redan om en vecka. Om det inte går åt rätt håll ska han operera henne.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-12 kl 16:28 »
Är detbara ett öga som är svullet ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #6 skrivet: 21 feb-12 kl 20:20 »
Ja, det är en knuta som växt mellan näbben och ögat. Nu är ögat inflammerat men hon är pigg, äter och dricker och värper varje dag. Verkar mycket piggare idag, går omkring och pratar hela dagarna.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #7 skrivet: 04 mar-12 kl 19:48 »
Nu är hönan lämnad till veterinären, imorgon opererar han bort ögat. Hoppas allt går bra så jag kan hämta hem henne imorgon kväll. Håller tummarna!

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #8 skrivet: 05 mar-12 kl 20:58 »
Vet. behövde inte ta bort ögat ;D Men det tog en halvtimme att plocka bort allt var. Nu är hönan hemma igen, ska ha ögondroppar 2 ggr/dag. Hade värpt hos vet. så han blev glad också! 500 kr kostade det och det tycker jag det är värt att rädda en höna. Bästa vet. någonsin tycker jag :-*

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 05 mar-12 kl 21:09 »
Citera
Hade värpt hos vet. så han blev glad också!
n

D va som phaen  :o. Att hon inte ens kan hålla tätt på operationsbordet! Ja vi får hoppas det blir bra nu, även om op. är billiga hos den veterinären. Kostar 10m ggr så mycke at ta bort en klokapsel på Zassy.

Lycka till!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser