Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen kapar redet!  (läst 2572 gånger)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
Tuppen kapar redet!
« skrivet: 26 feb-12 kl 22:45 »
Häromdan bestämde jag mig för att snygga till i hönshuset, och la in halm i rederna för att uppmuntra till ägglägning.
 Jag har inte fått några ägg på ett tag, o det är ovanligt!

Så av en slump gick jag för att kolla till mina små och då ser jag att tuppen har gonat ner sig i halmen med över hönset och ingen övrig är välkommen :o

Dumma tupp, han skall ju sitta på pinnen, inte konstigt att mina ägg uteblir , vad göra ::)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Xoot

• Gäst
SV: Tuppen kapar redet!
« Svar #1 skrivet: 26 feb-12 kl 22:56 »
Nja att du inte får några ägg beror nog inte på tuppens vilja att ligga i reden.
Höns lägger ägg i princip överallt om det krävs. :)

Det är säkert ett väldigt fint rede. Tuppen talar om det för hönsen. Så kan det vara ibland. :D
Han ska då visa hur man lägger sig i redet och allt. Däremot verkar "över hönset" inte som en snäll en.

Annars kan du ju ha fler reden. Har en hel del reden till mina. Förmodligen fler än vad som behövs.

Fridur

• Halland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-12 kl 23:05 »
Ja så kan det ju vara :) Han är en ungtupp men har börjat ta sin uppgift på allvar de senaste dagarna.
Jag har byggt ett lååångt rede, men jag har inga mellan väggar i det kanske skulle funka bättre...

Smala sussie som den elaka hönan heter, brukar sitta där tuppen befinner sig, så jag hoppas att han flyttar på sig snart.  ;D

Men någon som har en idé om varför de slutat lägga ägg? Kan det bero på att det kommit en ny tupp kyckling? De är ju inte helt snälla med han...
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Margatet

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-12 kl 23:01 »
Har själv en granne som har ca 40 höns som inte lagt ett enda ägg sedan november, men jag tror att man måste låta dem få sin vintervila, och har de dessutom en ny tupp så tar det sin tid att vänja sig vid en ny "karl" . Det brukar ordna sig.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 28 feb-12 kl 01:44 »
Hos mig sover tuppen och ældsta hønan i var sitt værprede på nætterna! Har aldrig hørt om att dom gør det hos andra. Tror det kan ha med værmen att gøra før jag har ett kallt hønshus.

Fridur

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 07:34 »
Var och tittade igår kväll, när de gått och lagt sig, tuppen ligger så fint i redet med Smala sussie  :) Den enda av mina hönor som sitter på pinne uppe vid taket är kakan min unga orpington  ::) Inte ett specielt ras typiskt beteende.

Mitt höns hus är uppvärmt och isolerat, så de borde inte vara otrevligt på pinnarna...

Men så länge de får lägga sig under dagen kan ju tuppen sov var han vill ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 08:03 »
Klart att han vill ligga bra .
Tur att det var smala Sussi och inte breda Beda ;)
Hedemorahöns

Fridur

• Halland
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 10:35 »
 ;D hahaha, jo hon innehar ett smidigt format. ;)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 28 feb-12 kl 10:43 »
Om jag vore du så skulle jag visa vem som verkligen bestämmer och lyfta upp dem på sittpinnarna. Inte kul med höns som sover i redena, de kackar ju ner allt... när det väl kommer ägg igen så blir de skitiga.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fridur

• Halland
« Svar #9 skrivet: 01 mar-12 kl 22:16 »
Om jag vore du så skulle jag visa vem som verkligen bestämmer och lyfta upp dem på sittpinnarna. Inte kul med höns som sover i redena, de kackar ju ner allt... när det väl kommer ägg igen så blir de skitiga.

Flyttar och lyfter... Bestämmer....Lyfter och flyttar.... Näpp Smalasussie är bestämd hon skall sova i redet ::)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 01 mar-12 kl 22:53 »
Flyttar och lyfter... Bestämmer....Lyfter och flyttar.... Näpp Smalasussie är bestämd hon skall sova i redet ::)

Jag lyfte upp och stängde för redet helt sonika. Öppnade upp det på morgonrundan igen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser