Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckning i vanlig ugn.  (läst 9048 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Äggkläckning i vanlig ugn.
« Svar #20 skrivet: 08 mar-12 kl 19:37 »
Går det att ställa en enkel kläckare med en vattenskål i botten på sne och vicka den varje dag och ändå få tillräcklig "vändning" på äggen? Jag har tänkt på det men kanske måste byta ut skålen till en med högre kanter så att vattnet håller sig kvar i skålen.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ivy

• Gotland
« Svar #21 skrivet: 09 mar-12 kl 11:16 »
Går det att ställa en enkel kläckare med en vattenskål i botten på sne och vicka den varje dag och ändå få tillräcklig "vändning" på äggen? Jag har tänkt på det men kanske måste byta ut skålen till en med högre kanter så att vattnet håller sig kvar i skålen.
Vickningen räcker har jag erfarat och med en skål vatten som inte rinner över borde inte vara något hinder?! Hade en king suro utan vaggfunktion och tog en äggkartong som jag satte ena sidan av kläckaren på och byte sida morgon/kväll o fick ut kycklingar.  (trådkapning, sorry :( )

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #22 skrivet: 09 mar-12 kl 14:25 »
Att något har funkat ok en gång innebär ju inte att det är ett optimalt eller ens sannolikt bra sätt att göra på. Många sätt kan funka om man har tur. Om man inte vill lite för mycket på tur, så läser man på och gör det som har visat sig fungera alltid, inte bara ibland.

Åtminstone jag tycker att köpta avelsägg är för dyra för att chansa med, jag försöker göra så optimalt som möjligt för dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #23 skrivet: 09 mar-12 kl 14:39 »
Då handvänder jag tills vidare! Har ju inte så många ägg, det var bara en fundering med att vicka kläckaren istället!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser