Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja kycklingar till sommaren? svårt/lätt?  (läst 1825 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
sälja kycklingar till sommaren? svårt/lätt?
« skrivet: 08 mar-12 kl 18:20 »
Funderar lite på höstens hönsgrupp och antal, har ni någon aning om hur det är att bli av med unghöns till sommaren/hösten? Har ju Hedemora som vill ruva och detta är våra första höns så det känns som att det kan bli för många kycklingar mot vad jag kommer ha plats för i höst :P Hur är marknaden, ni som varit med förr! Det är inte genbank och det kan även bli någon Isbar-tupp för mycket (köpt avelsägg för att få in rasen). Går det att sälja som levande? Kommer jag att få slakta och äta upp de flesta till hösten? (om det blir aktuellt ska vi testa det för att slippa köpa på affären, dessa har haft ett bra liv) Eller kan man sälja/ge bort till andra som vill slakta? Ska redan nu sätta upp lappar i affären för att se om jag får napp innan de är kläckta ens :P
Bor i norra Småland.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: sälja kycklingar till sommaren? svårt/lätt?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-12 kl 18:27 »
Höns är aldrig några problem att sälja,tuppar brukar vara svårare,men hedemora och isbar är riktigt populära så det kan gå. Oftast får man räkna med curry gryta till hösten..
Fjäderfän och kaniner

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 08 mar-12 kl 18:34 »
Toppen! Har plats över sommaren i hönshus och oisolerad lekstuga men till senhösten måste nog en del flytta! Har en granne som ska visa hur man slaktar så det ordnar sig om det måste bli på det viset! :-\
Är så sugen på många kycklingar nu men vore bra om inte alla blir kvar. Vet några bekanta som ev. behöver byta ut en del av sina så då flyttar någora i alla fall.
Har ev. några araucana/hedemora korsningar också.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 mar-12 kl 18:38 »
Det ska nog gå bra att sälja endel ;) och får du något ulligt gulligt så är eventuellt jag spekulant  ;) Och så kan man juh bygga ett extra hönshus, utifall att liksom  ::)  ;D 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 08 mar-12 kl 19:25 »
Ja, FM, jag har ju en Ull-tupp! Men han tycks inte komma åt riktigt för den andre sätter honom på plats! Visserligen har han varit "smart" nu de sista dagarna och inte gått ut när Hedemora-gänget gått ut utan stannat inne med de nya Araucana-tjejerna ;D När katten är borta... Han kanske har fått till de med de nya töserna när över-kukkun är ute!
Det där med ett till hönshus har jag funderat på men då är det ju lekstugan som ska isoleras och det är ju inte omöjligt! Då kan jag ha fler, men jag har dem lösa på gården och då blir det väl svårt att få ena gänget att gå till lekstugan och sova och det andra gänget till hönshuset ???

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 mar-12 kl 23:19 »
Konstfarbror här på forumet har sina flockar lösa och olika hus, dom hittar hem. Dock kan man inte va säker på renrasighet på kycklingar och så. Sedan är det lite olika med olika grupper som shamodamerna som bodde fint fast utan egen tupp, dom flyttade snart in i grannstugan hos 'croddarna', crodd-tuppe hjälpte till att ordna flytten  ;D Så skulle araucanorna få flytta in i ny fin stuga men se det var ej acceptabelt utan de flyttade tillbaka till sin gammla  ::) haha
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 09 mar-12 kl 08:42 »
Om jag vill ha renrasiga och har en flock i lekstugan kunde jag kanske göra en mindre inhägnad till dem som fungerar i någora månader på vår/sommar men sedan vill jag ha dem lösa. Hur långt avstånd är bra att ha i så fall ???, mellan husen, jag kan ju flyttta lekstugan och har 2 hektar att använda till hönsgård.

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 mar-12 kl 08:47 »
Oj oj två hektar  :P  Där får det plats mycke höns  ;D Dom kan nog sitta nära varandra, men det finns inte någon garanti att dom väljer att flytta ihop. Konstfarbrors har några meter imellan sig! Du får skaffa baracker på hjul. Hade en granne* i uppsala som hade en ekologisk?/krav?/ hon hade baracker på hjul som hon flyttade över en åker så hönsen hade färskt bete hela tiden. :)

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 mar-12 kl 09:35 »
Att beräkna antalet i förväg:  Man ska inte tro att alla ägg blir kycklingar, inte heller ta för givet att alla kycklingar blir vuxna, eller att alla nästan vuxna hönor blir helt vuxna.  Det finns diverse olyckshändelser, rovdjur, sjukdomar på vägen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser