Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hamla träd  (läst 5942 gånger)

Florina

• Gäst
Hamla träd
« skrivet: 28 okt-06 kl 17:01 »
Hur ofta kan man hamla en lönn för att den ska behålla sin runda o knotiga form. Vill inte att den växer o blir spretig.
Går det bra för trädet om jag gör det en gång om året. och är det på våren? Ngn snäll här som kan svara på det?

LångeMicke

• Västergötland
Re:Hamla träd
« Svar #1 skrivet: 28 okt-06 kl 21:38 »
Hamla = Ta löv av träd i syfte att ha till foder.
Beskära = Klippa grenar i syfte att forma eller begränsa trädet.

Hamling sker normalt i augusti.
Beskärning på vårvintern, innan saven rinner till.

Att hamla eller beskära ett träd väldigt hårt varje år är nog inte att rekommendera. Beskärning leder ju dock inte till samma förlust som hamling och kan därför utföras oftare.
Hamling kan normalt ske med 3-8 års intervall.

Om trädet verkligen är ett gammalt hamlat träd bör du försöka få hjälp att fortsätta att sköta det som ett sådant!

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 28 okt-06 kl 23:15 »
På Gräsö där jag vuxit upp sa man alltid att först så skördade man höt... sedan tog man löv till kor o får samt hästen... - man Tullade träna.... som de hette.

oftast var det i augusti... när det gäller ask, asp, björk och även lönn...

och man hamlade inte samma träd varje år utan kanske 3-4 års mellan rum... men det berodde ju mycket på hur det gått med höskörden...

man brukade ställa kärvarna ovan på hör på höskullen...- man hade ju alltid löshö förr och det sjunker ju ihop efter några veckor även om man trampar ...
Det var viktigt att kärvarna inte föll omkull för då kunde de mögla... utan de skulle stå ....i rader...

nu för tiden så sågar man också träden, de gamla hamlade askarna men det gör man oftast på vintern när man behöver ved...

Det enda träslag som inte är bra att såga på vinter är ju björk och lönn som kan förblöda på våren ....

så de bör sågas medan de har alla löv i behåll... tidig höst...

Men det är säker olika i olika delar av landet.

Själv frågade jag hur gamalt ett tröd skulle vara och hur högt man sågar det första gången...

Svaret blev mycket naturligt och jag kände mig dum...
DET BEROENDE PÅ HUR LÅNG STEGE DU HAR och att trädet håller för att du klättrar upp på stegen....
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Florina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 okt-06 kl 18:31 »
Tack för era svar...

Jag får tygla mig :-[ ifrån att beskära varje höst förstår jag nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser