Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kluckens bebisar?  (läst 637 gånger)

Lunketuss

• Södermanland
Kluckens bebisar?
« skrivet: 12 mar-12 kl 10:03 »
10 kycklingar blev det, 3 ägg låg kvar i lådan och hönorna ligger inte på dom längre och det är 4-5 dagar sen den sista kycklingen kläcktes. Skulle då i lördags städa i bolådan, tog dom 3 äggen för att slänga dom men i det ena var det hål i och det pep lite. La tillbaks dom i lådan, åkte bort ett par timmar. När jag kollade äggen igen så var dom kalla ingen höna i lådan, ägget med hål i var alldeles tyst och kallt men det rörde sig lite i ägget. Stoppade dom i bh:n och tog in dom, la dom under en sladdlampa och åkte iväg ett par timmar igen. När jag kom hem pep det mer men inget större hål. Vet att man inte ska hjälpa men jag chansade, tog en kniv å pillade så jag fick ut kycklingen, den blödde i naveltrakten, tog en bit toapapper, la den på "naveln" och tröck fast den och höll en stund, la kycklingen (såg ut som ett missfoster, aldrig sett en nyfödd  ) under lampan, åkte iväg igen på kalas. När jag kom hem trodde jag den skulle vara död, har ju läst att det inte är bra att hjälpa dom, men nu låg det en dunig liten liten gul sak i lådan, den var alldeles vinglig och såg inte så pigg ut, ena sidan av huvudet (det som hade vart i ägghålet) var alldeles torrt och såg konstigt ut. Nu går den omkring, pickar på frön, dricker vatten ur en plastkork och huvdet ser helt Ok ut. Min fråga, dom andra ute i hönsgården är ju en hel del större, vildare snabbare, ska jag låta den lilla vara kvar inne tills den är större och sen försiktigt introducera den med dom andra? Tycker att det pickar på frön och annat men det ser inte ut som den får i sig nåt? Ger den mosat kokt ägg, undulatfrö, brödsmulor, hackad sallad, lite av hönsmaten, ska jag ge nåt annat? Den har bajsat några gånger så nåt får den kanske i sig.  Vill inte sätta ut den om den riskerar att bli hack kyckling eller nertrampad, det är ju även inte lika varmt som det är inne. Nu är man "hönsmamma" på riktigt

Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser